Home » Istorie » Scrisoare din perioada renascentistă, sigilată timp de secole, citită de cercetători fără a fi deschisă

Sursa foto: Unlocking History Research Group archive/ Facebook
Publicat: 05.03.2021

În urmă cu mai mult de 600 de ani, cineva a împăturit cu atenție, a sigilat și a trimis o scrisoare care nu a ajuns niciodată la destinatar. Acum, oamenii de știință au „deschis digital” acea scrisoare și multe alte documente similare descoperite într-un cufăr din secolul al XVII-lea din Haga, folosind raze X.

Timp de secole, înainte de invenția plicurilor sigilate, corespondența era protejată de curioși prin tehnici complexe de împăturire numite „letterlocking” sau „încuierea scrisorilor”, care transformau scrisorile în propriul plic. Cu toate acestea, astfel de scrisori sunt foarte fragile și pot fi deschis fizic doar dacă sunt tăiate în bucăți.

Noua metodă cu raze X oferă cercetătorilor o alternativă non-invazivă care păstrează forma originală a scrisorii.

Pentru prima oară, oamenii de știință au aplicat această metodă la scrisori din perioada Renașterii, păstrate într-un cufăr din colecția muzeului poștal din Haga, Țările de Jos, încă din 1926.

Din motive necunoscute, scrisorile nu au ajuns niciodată la destinatari

Cufărul conține peste 3.100 de scrisori nelivrate, dintre care 577 nu au mai fost niciodată deschise. Cunoscute drept colecția Brienne, scrisorile au fost scrise în engleză, franceză, italiană, latină, spaniolă și olandeză.

Din motive necunoscute, odată ce scrisorile au ajuns la Haga acestea nu au fost niciodată livrate și au fost păstrate de un director poștal numit Simon de Brienne.

Scrisorile „încuiate” foloseau diferite mecanisme pentru a rămâne închise, inclusiv materiale adezive și o varietate de „încuietori”, potrivit unui studiu publicat în jurnalul Nature Communications.

Cercetătorii au descifrat până acum conținutul unei singure scrisori

Pentru a ajunge la straturile hârtiei împăturite, oamenii de știință au folosit microtomografie cu raze X, tehnică dezvoltată în laboratoarele Universității Regina Mary din Londra (QMU), potrivit Science Alert.

Cercetătorii au deschis în mod digital patru scrisori cu ajutorul metodei inovatoare și au descifrat conținutul unei singure scrisori, denumită DB-1627.

Scrisă la data de 31 iulie 1697, scrisoarea aparține unui bărbat numit Jacques Sennacques, iar destinatarul era vărul lui Pierre Le Pers, care locuia la Haga. Sennacques, jurist în Lille, Franța, solicita o certificat de deces oficial pentru o rudă numită Daniel Le Pers, „probabil în legătură cu o moștenire”, au dezvăluit oamenii de știință.

Scrisorile de dragoste trimise de Constantin Brâncuşi fotografei Florence Meyer