Home » Istorie » Craniul unei „rude” a oamenilor, vechi de două milioane de ani, dezvăluie noi detalii despre evoluția noastră

Ioana Matei 11.14.2020
Un craniu vechi de două milioane de ani în Africa de Sud dezvăluie mai multe detalii despre evoluția umană. Sursa foto: La Trobe University

Cercetătorii australieni spun că descoperirea unui craniu vechi de două milioane de ani în Africa de Sud dezvăluie mai multe detalii despre evoluția umană.

Craniul aparținea unui mascul Paranthropus robustus, „o specie rudă” cu Homo erectus, o specie despre care se crede că este strămoșul oamenilor moderni.

Cele două specii au trăiat în aceeași perioadă, însă Paranthropus robustus a pierit mult mai devreme. Oamenii de știință spun că descoperirea este importantă. „Suntem foarte norocoși că am găsit ceva atât de rar”, a spus dr. Angeline Leece.

Cercetătorii, de la Universitatea La Trobe din Melbourne, au descoperit fragmentele de craniu în 2018 la situl arheologic Drimolen, la nord de Johannesburg.

Craniul prezintă un exemplu rar de „microevoluție”

Craniul a fost descoperit la doar câțiva metri de locul în care un craniu similar al unui copil Homo erectus a fost descoperit în 2015. Apoi, arheologii au petrecut următorii ani încercând să pună la loc bucățile și să analizeze fosila. Descoperirile lor au fost publicat în jurnalul Nature, Ecology and Evolution.

Oamenii de știință cred că cele trei specii de hominizi, creaturi similare oamenilor, trăiau în Africa de Sud în aceeași perioadă, fiind în competiție unii cu ceilalți. Așadar, descoperirea craniului prezintă un exemplu rar de „microevoluție” în descendența umană.

Paranthropus robustus avea dinți mari și un creier mici, astfel fiind diferit față de Homo erectus care avea un creier mare și dinți mici. Cercetătorii mai cred că dieta celui din urmă implica mai mult consumul de plante dure, precum tuberculi sau scoarțe.

Experimente evoluționare divergente

Oamenii de știință au mai spus că este posibil ca un mediu înconjurător mai umed cauzat de schimbările climatice să fi redus alimentele disponibile pentru aceste specii. Între timp, Homo erectus, cu dinții lor, mici, consuma cel mai probabil plante și carne.

„Aceste două specii atât de diferite reprezintă experimente evoluționare divergente”, a afirmat dr. Leece, pentru BBC.

„Deși noi am fost descendența care a câștigat în final, fosilele din urmă cu două milioane de ani sugerează că Paranthropus robustus era mai comun decât Homo erectus”, a adăugat dr. Leece.

Modul neașteptat în care a fost descoperit craniul unui bărbat