Home » Istorie » Grup necunoscut de insecte, găsit în chihlimbar vechi de 35 de milioane de ani

Grup necunoscut de insecte, găsit în chihlimbar vechi de 35 de milioane de ani

Foto: R. Godunko et al., Scientific Reports, 2022
Publicat: 20.10.2022

O picătură de chihlimbar antic i-a oferit științei un grup necunoscut de insecte. Folosind microtomografia (Micro-CT), cercetătorii au putut confirma existența genului Calliarcys conținut în chihlimbarul baltic din Eocen, reprezentând o oportunitate rară de a afla mai multe despre efemeropterele antice, care nu se păstrează aproape niciodată în fosilele de roci sedimentare.

Am putea asemăna fosilele de chihlimbar ale Pământului cu interiorul unui ou Kinder. Nu numai că ambele au o nuanță de galben vechi, dar pot conține curiozități delicate care, în cazul fosilelor de chihlimbar, pot avea o vechime de sute de milioane de ani.

Copacii au multe moduri ciudate de a se apăra și unul dintre acestea include producerea de rășină, substanța lipicioasă care se transformă în chihlimbar. Rășina se scurge din rupturile scoarței, iar insectele nebănuitoare sunt adesea aspirate în interior, rezultând fosile care au avantajul suplimentar de a păstra exemplarele moi și delicate, cu detalii remarcabile.

Un grup necunoscut de insecte reîntregește istoria evolutivă a speciilor

Trebuie să le mulțumim acestor fosile uimitoare pentru o mare parte din înțelegerea noastră cu privire la evoluția anumitor grupuri de insecte, inclusiv efemeropterele, care sunt în mare măsură înțelese pe baza specimenelor preluate din chihlimbarul baltic din Eocen și din chihlimbarul dominican și mexican din Miocen.

Specimenele preluate din acele situri aparțin în mare parte subfamiliilor Leptophlebiinae și Atalophlebiinae, dar acum putem adăuga încă un grup necunoscut de insecte: Calliarcys.

Specimenul misterios, însă, nu le-a ușurat munca cercetătorilor, fiind translucid în anumite părți care au fost esențiale pentru o identificare precisă. Însă cercetătorii au câștigat ‘lupta’, asta și cu ajutorul unei tehnologii impresionante, notează IFL Science.

Cum a început totul?

Folosind Micro-CT, ei au reușit să producă o imagine 3D a insectei folosind raze X care au capturat chiar și cele mai mici structuri, cu detalii de până la 0,5 micrometri. Oamenii de știință vor putea apoi compara acest specimen cu speciile existente de efemeroptere și vor putea efectua studii moleculare pentru a-l plasa corect în arborele evolutiv.

„Pe scurt, totul a început cu descoperirea unei insecte frumoase conservate în chihlimbar, care a atras atenția ochilor experți ai unui om de știință”, a spus profesorul Javier Alba-Tercedor, coautor al studiului.

„Și care, în cele din urmă, a a necesitat colaborarea entuziastă și munca de detectiv a cinci cercetători cu sediul în centre de cercetare situate în patru țări, care, după aplicarea celor mai noi tehnici, au reușit în sfârșit să numească și să descrie o insectă care a rămas închisă într-o picătură de chihlimbar timp de milioane de ani”, a spus profesorul.

Studiul a fost publicat în Scientific Reports.

Arheologii cercetează picturi vechi de 1.000 de ani, excavate în Sudan