Home » Istorie » Un microunivers vechi de 30 de milioane de ani. Ce dezvăluie o viespe, o floare și o muscă prinse în chihlimbar?

Credit foto: George Poinar Jr./Oregon State University
Publicat: 24.07.2022

O plantă și o viespe recent descoperite, dar și o larvă de muscă în curs de dezvoltare au fost găsite prinse în chihlimbar, ca dovadă a unui moment de ecologie preistorică.

Dacă imaginea unei insecte prinse în chihlimbar pare familiară, trebuie să-i mulțumești lui George Poinar, Jr., entomologul care a făcut această descoperire. Munca sa timpurie de extragere a ADN-ului insectelor din chihlimbarul dominican a inspirat direct premisa filmului „Jurassic Park”.

Ultimul său studiu documentează prima înregistrare fosilizată a genului de plante Plukenetia și prima înregistrare a genului de plante de pe insula Hispaniola din Caraibe. „Florile fosilizate ale acestei familii sunt destul de rare”, a spus Poinar. „Am putut găsi doar o fosilă cunoscută anterior, din depozitele sedimentare din Tennessee”, indică Science Alert.

Faimosul chihlimbar dominican este o formă fosilizată de rășină din arborele dispărut Hymenaea protera, despre care oamenii de știință cred că a crescut cândva într-un ecosistem umed de pădure tropicală, în baza varietății formelor de viață din rășina îngropată.

Specii ascunse în chilimbar

Acest exemplar în particular a fost extras din lanțul muntos La Cordillera Septentrional. Există dezbateri cu privire la vârsta fosilelor de chihlimbar dominican, cu teorii contradictorii bazate pe microorganismele folosite pentru datarea specimenelor. Unii spun că prezența foraminiferelor (protiști unicelulari denumiți uneori „amebe blindate”) indică faptul că chihlimbarul s-a format cu aproximativ 20-15 milioane de ani în urmă.

Alții sugerează o perioadă de acum 45-30 de milioane de ani, bazată pe prezența cocoliților  (plăci de carbonat de calciu formate din fitoplancton unicelular numit cocolitofori).

Poinar observă că acest lucru este și mai complicat deoarece chihlimbarul a fost răsturnat și redepus în sediment turbulent care s-a solidificat ulterior în rocă. În plus, specimene similare de chihlimbar descoperite în Puerto Rico și Jamaica sunt datate în Oligocen (acum 33,9-23 milioane de ani) și, respectiv, Maastrichtian-Paleocen (acum 72,1-66 milioane de ani).

Se estimează că specimenul ar avea undeva la 30 de milioane de ani

Fosila dezvăluie nu numai o nouă specie de plante, ci și un întreg microcosmos ecologic, despre care Poinar crede că ar putea include polenizarea, caracterul de prădător și chiar parazitismul. Specimenele  moderne ai genului Euphorbia (rudele vii ale plantei fosilizate) sunt într-adevăr polenizați de viespi mici, așa că este posibil ca această viespe să fi jucat un rol ecologic similar.

Viespa fosilizată, Hambletonia dominicana, descoperită și numită de Poinar în 2020, este o viespe encirtidă, un grup de paraziți cunoscuți pentru că își depun urmașii cu ouăle sau larvele insectelor mai mici, care devin hrană pentru viespile tinere în curs de dezvoltare. Folosind imagini de înaltă rezoluție, Poinar a observat o larvă minusculă de Cecidomyiidae într-una dintre semințele în curs de dezvoltare ale florii și deteriorarea capsulei în care se găsea insecta.

Viespea ar fi putut fi atrasă de floarea infectată pentru a depune ouăle

Desigur, complotul viclean al viespii a fost întrerupt când o bucată de rășină lipicioasă a înghețat brusc toate cele trei organisme din tabloul în care au fost blocate de milioane de ani. Poinar a fost atât de impresionat de frumusețea acestui moment fosilizat încât a comparat aspectul său cu mișcările artistice din secolul al XX-lea, cu „curbele elegante” și „liniile lungi” ale florii amintindu-i de stilurile Art Nouveau, iar „dansul” viespii, formele decorative și „unghiurile ascuțite” semănau cumva cu stilul Art Deco.

„Pe baza intereselor, fundalului și mediului actual, fiecare are propriul mod de a interpreta imaginile vizuale din lumea naturală”, a spus Poinar. „Un organism poate fi descris, poate primi un nume științific și apoi depozitat într-o ierarhie taxonomică.” Studiile fosilelor se concentrează adesea asupra organismelor individuale și a locului lor în cronologia arborelui vieții, poate pentru că este rar să întâlniți exemplare complete, cu atât mai puțin un indiciu atât de clar al interacțiunii cu mai multe specii.

„În multe cazuri, organisme neînrudite ajung îngropate împreună în chihlimbar, doar întâmplător”, a spus Poinar. „Dar simt că în acest caz, viespea a fost atrasă de floare, fie pentru obținerea de nectar, fie în încercările de a depune un ou pe capsula care conține larva muștei”.

Rămășițe umane și sacrificii de animale, vechi de 2.000 de ani, descoperite în Anglia