Home » Istorie » Cel mai adorabil pinguin dispărut de pe Pământ, dezvăluit de mici fosile

Cel mai adorabil pinguin dispărut de pe Pământ, dezvăluit de mici fosile

Pinguin mic (Eudyptula minor). Foto: JJ Harrison/Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0
Publicat: 10.07.2023

Oamenii de știință au descoperit rămășițele de la cel mai adorabil pinguin dispărut, care a trăit în urmă cu aproximativ 3 milioane de ani în locul unde astăzi găsim Noua Zeelandă.

Cercetătorii au dezgropat două cranii fosilizate aparținându-i speciei nou-descoperite, numită pinguinul mic al lui Wilson (Eudyptula wilsonae), din sudul regiunii Taranaki, aflată în Insula de Nord a țării.

Forma craniilor, care le-au aparținut unui adult și unui juvenil, este remarcabil de asemănătoare, atât ca dimensiune, cât și ca formă, cu a pinguinului mic (Eudyptula minor), care există și astăzi și este cea mai mică specie vie de pinguin.

Din cauza lipsei de oase, cercetătorii nu sunt siguri cât de mic era cel mai adorabil pinguin dispărut, dar pinguinii mici vii cresc în mod normal până la o dimensiune maximă de aproximativ 35 de centimetri și cântăresc aproximativ 0,9 kilograme.

Specia E. wilsonae a fost descrisă într-un studiu publicat în Journal of Paleontology.

Cel mai adorabil pinguin dispărut oferă informații despre speciile vii

Astăzi, pinguinii mici și cele patru subspecii ale lor trăiesc în Noua Zeelandă, Australia continentală și Tasmania, dar experții nu sunt siguri de unde provin. Noua descoperire sugerează că genul și-a avut originile în Noua Zeelandă, au scris cercetătorii.

Faptul că descendența pinguinului mic a rămas relativ neschimbată pentru atât de mult timp este, de asemenea, o dovadă a rezistenței sale evolutive, a declarat autorul principal al studiului, Daniel Thomas, zoolog la Universitatea Massey (Noua Zeelandă). „Clima s-a schimbat foarte mult în acest timp și această descendență a fost robustă la aceste schimbări”, a spus el.

Descoperirea îi poate ajuta pe oamenii de știință să completeze golurile din istoria acestui ecosistem și să ofere perspective asupra altor specii dispărute și vii din țară, au scris cercetătorii, potrivit Live Science.

Pinguinii mici, deși nu sunt amenințați, au avut parte de unele probleme

Pinguinii mici sunt în categoria „cel mai puțin îngrijorător” pe Lista Roșie a Uniunii Internaționale pentru Conservarea Naturii (IUCN), ceea ce înseamnă că au populații mari și stabile. Cu toate acestea, unele populații s-au confruntat cu probleme serioase în ultimii ani.

În iunie 2022, peste 500 de pinguini mici au murit în mod misterios pe plajele din Noua Zeelandă. Unele dintre păsările moarte cântăreau mai puțin de jumătate din cât cântărește un pinguin mic tipic. Cercetătorii bănuiesc că nu mâncau suficient pentru că temperaturile mai calde de la suprafața oceanelor, determinate de schimbările climatice, au împins prada departe de pinguini.

Iar în 2020, o întreagă colonie de aproximativ 6.000 de pinguini mici a fost distrusă atunci când conservaționiștii au încercat să reintroducă diavolii tasmanieni (Sarcophilus harrisii) pe o mică insulă de pe coasta Tasmaniei.

Aceiași cercetători au descoperit și fosilele celui mai mare pinguin dispărut

E. wilsonae nu este singurul pinguin de dimensiuni interesante dispărut care a fost descoperit recent: aceeași echipă care a descoperit micuța pasăre a descoperit recent și cel mai mare pinguin care a pășit vreodată pe planetă.

În februarie, cercetătorii au dezvăluit Kumimanu fordycei, care datează de acum aproximativ 59,5 milioane de ani și cântărea 154 de kilograme, ceea ce înseamnă că era de aproximativ 170 de ori mai greu decât E. wilsonae.

Fosile de Mosasaurus cu dinți bizari „ca niște șurubelnițe”, găsite în Maroc