Home » Istorie » Fosila unei reptile zburătoare de acum milioane de ani a fost găsită în Anglia

Fosila unei reptile zburătoare de acum milioane de ani a fost găsită în Anglia

Foto: Nobu Tamura/Wikimedia Commons, CC BY 3.0
Publicat: 31.01.2024

Fosilele unei reptile zburătoare care datează de acum 200 de milioane de ani au fost descoperite în Dealurile Mendip din Somerset. Aceste animale zburătoare asemănătoare șopârlelor erau suficient de mici încât să încapă într-o palmă, dar se crede că sunt aproape de strămoșii crocodilienilor și ai dinozaurilor.

Mike Cawthorne, masterand la Universitatea din Bristol (Anglia), a descoperit fosila într-o carieră de calcar din sud-vestul Angliei. Existența acestor specii în calcar indică faptul că acestea fie au căzut, fie oasele lor au fost aduse de ape în peșteri și fisuri de-a lungul timpului.

„Toate ființele erau mici. Speram să găsesc niște oase de dinozaur sau măcar dinți izolați, dar de fapt am găsit cu totul altceva”, a spus Cawthorne.

Cariera de calcar a fost cândva o insulă mare. Studiul detaliază descoperirea a două specii de Kuehneosaur, una cu aripi mari și una cu o anvergură mai mică, cu aripa formată din piele întinsă peste coastele laterale mărite.

Reptile zburătoare cu o adaptare remarcabilă

Această adaptare remarcabilă le-a permis acestor reptile zburătoare să se deplaseze ușor de la un copac la altul, similar cu șopârla zburătoare Draco găsită în prezent în Asia de Sud-Est. Aceste reptile mici, care cel mai probabil căutau insecte pe sol și în copaci, puteau sări prin aer atunci când erau speriate sau în urmărirea prăzii, aterizând în condiții de siguranță până la 10 metri distanță.

Explorând fosilele, Cawthorne a descoperit și alte reptile neobișnuite îngropate în stâncile carierelor de calcar. Zona a fost anterior cea mai mare insulă subtropicală din acea perioadă, cunoscută sub numele de Insula Mendip Paleozoică. Această insulă antică, care cândva se întindea pe aproximativ 30 de kilometri, oferă o perspectivă asupra bogăției de reptile mici care au prosperat în timpul erei Triasice târzii, notează Interesting Engineering.

Fosilele îi aparțineau trilophozaurului Variodens, care avea o structură ciudată a dinților, și Pachystropheus, o reptilă acvatică care, probabil, avea un mod de viață similar cu cel al unei vidre moderne, hrănindu-se cu crustacee și pești mici.

O muncă destul de complicată

„A fost nevoie de multă muncă pentru identificarea oaselor fosile, majoritatea dintre ele fiind separate și nu într-un schelet”, a spus profesorul Mike Benton, de la Școala de Științe ale Pământului din cadrul Universității din Bristol.

„Cu toate acestea, avem mult material comparativ, iar Mike Cawthorne a putut să compare maxilarele izolate și alte oase cu specimene mai complete de la celelalte situri din jurul Bristolului”, a adăugat Benton, într-un comunicat de presă.

Cu toate că această colecție nu conține oase de dinozauri, experții cred că acestea pot fi găsite în alte zone de vârstă geologică similară din jurul Bristolului.

Descoperirile au fost publicate în revista Proceedings of the Geologists’ Association.

Egiptenii antici erau îngropați cu broaște mumificate în urmă cu 3.000 de ani

Arheologii italieni au dezgropat cel mai șocant exemplu de sclavie din Pompeii

Cercetătorii români au intrat în Cartea Recordurilor după ce au descoperit cel mai mare lac din istorie

O șampanie veche de 170 de ani, găsită pe o epavă, a fost gustată! Ce arome are?