Home » Istorie » Ploșnițele afectau Britania în urmă cu 1.900 de ani, dezvăluie un fort roman de lângă Zidul lui Hadrian

Publicat: 11.02.2024

Cercetătorii au descoperit cea mai veche dovadă că ploșnițele afectau Britania la fortul roman auxiliar Vindolanda, situat în sudul zidului lui Hadrian, din Anglia.

Această descoperire susține ideea că romanii au adus ploșnițele (Cimex lectularius) în Britania după ce au invadat insula în anul 43 d.Hr.

Katie Wyse Jackson, studentă la arheologie la University College Dublin (Irlanda), a descoperit că ploșnițele afectau Britania acum 1.900 de ani în timpul investigației resturilor de insecte antice de la fort, găsind două torace (părțile mijlocii ale insectelor) în straturile cele mai joase ale fortului Vindolanda, construit inițial la sfârșitul secolului I și remodelat de-a lungul anilor.

Ploșnițele afectau Britania cu aproape două milenii în urmă

Descoperirea evidențiază faptul că, în ciuda reputației lor de curățenie extremă, romanii au fost afectați de ploșnițe. Cercetările anterioare au arătat că acești paraziți au fost găsiți și în alte situri din Anglia și în situri arheologice romane din Europa, notează Live Science.

Modul în care au ajuns ploșnițele în Britania cu romanii rămâne necunoscut, dar se presupune că au călătorit pe saltelele de paie.

„Este foarte probabil că au venit odată cu tot ce aduceau romanii”, a declarat Wyse Jackson. „Romanii aduceau haine, paie, grâne în cantități mari în timp ce își înființau taberele”, oferind ample oportunități pentru ca ploșnițele să li se alăture.

„Este foarte probabil că au venit odată cu tot ce aduceau romanii”

Desigur, romanii nu au fost primii care s-au confruntat cu ploșnițe de pat. Aceste insecte nocturne, fără aripi, au apărut acum aproximativ 115 milioane de ani, în timpul erei dinozaurilor, potrivit unui studiu din 2019 publicat în jurnalul Current Biology.

Nu este clar care a fost prima lor gazdă, dar probabil a fost un animal care avea un „adăpost” în care ploșnițele de pat puteau trăi, acel animal putând fi un pterozaur care își depunea ouăle într-un cuib.

Scafandrii explorează mormanele de piatră vechi de 5.000 de ani, scufundate în Lacul Constanța