Home » Lumea digitala » Un algoritm AI poate ghici dintr-o singură fotografie orientarea politică a unei persoane

Mihaela STOICA 01.18.2021

Un algoritm de inteligență artificială (AI), dezvoltat de o echipă de cercetători de la Universitatea Stanford, a ghicit cu puțin peste 70% afilierea politică a unei persoane după ce a studiat o singură fotografie.

Deseori oamenii poartă pălării, tricouri sau insigne pentru a-și declara afilierea politică, în special în timpul campaniilor electorale. De asemenea, își pot anunța afilierea în moduri inconștiente, cel puțin prin expresii faciale, potrivit cercetării efectuate de echipa din California, SUA.

Aceștia au plecat de la un sistem AI dezvoltat anterior de o altă echipă de cercetători care putea ghici orientarea sexuală a unei persoane. De data aceasta, cercetătorii de la Stanford s-au întrebat dacă expresiile faciale sau postura ar putea spune ceva despre convingerile politice ale unei persoane, dacă erau liberale sau conservatoare, în mod specific.

Algoritmul AI creat de cercetători seamănă foarte mult cu altele concepute pentru a afla informații noi din detalii pe care oamenii nu le observă.

A ghicit cu peste 70% orientarea politică a celor din fotografii

Sistemul a fost antrenat cu date de pe un site de matrimoniale și alte site-uri cu fotografii de profil ale utilizatorilor și afilierile politice.

Algoritmul AI a căutat corelații între trăsăturile faciale și ale posturii capului și orientarea politică. Ulterior au testat sistemul cu fotografii, pentru a ghici dacă oamenii din imagini aveau orientare liberală sau conservatoare. Algoritmul s-a dovedit a fi corect în aproximativ 71% din timp atunci când a ghicit între persoane cu aspect similar și 73% corect atunci când a ghicit în general.

Cercetătorii nu au reușit să identifice exact ce tipuri de caracteristici faciale corela sistemul lor cu apartenența politică, dar au găsit unele tendințe, notează Tech Xplore. De exemplu, orientarea capului și expresia emoțională păreau să ofere câteva indicii.

Liberalii se uită mai mult spre obiectivul foto, conservatorii afișează dezgust

Oamenii care se uitau direct la cameră, de exemplu, erau considerați ca având orientări liberale. Pe de altă parte, cei care afișau dezgust au fost catalogați ca fiind mai conservatori.

Oamenii de știință recunosc că ar fi dificil de reprodus rezultatele experimentului lor, deoarece nu pot distribui fotografiile pe care le-au folosit în studiu din motive de confidențialitate.

Cercetătorii de la Universitatea Stanford au publicat în revista Scientific Reports un articol în care descriu construirea și testarea algoritmului lor și cât de bine a funcționat în detectarea afilierii politice a unei persoane dintr-o singură fotografie.

Algoritmii, la fel ca oamenii, pot fi ”păcăliți” de iluziile vizuale