Home » Natură » De ce străluceau în întuneric unii soldaţi în timpul Războiului Civil. „Lucirea îngerului” i-a salvat – VIDEO

Publicat: 24.02.2015
În vara lui 1862, la un an de la începutul Războiului Civil american, generalul-maior Ulysses S. Grant reuşise deja să înainteze mult în teritoriul confederat. La începutul lunii aprilie, el avea tabăra în apropierea localităţii Shiloh şi aştepta acolo armata generalului-maior Don Carlos Buell.

În dimineaţa zilei de 6 aprilie, trupele confederate aflate în apropiere de Corinth, Mississippi, au lansat o ofensivă surpriză împotriva soldaţilor lui Grant, în speranţa de a-i înfrânge înainte ca întăririle să ajungă la punctul de întâlnire. Oamenii lui Grant, au reuşit să se menţină pe poziţii şi să organizeze o linie de luptă cu artilerie. Bătălia a continuat până la căderea întunericului, iar până în dimineaţa următoare, întrega forţă unionistă ajunsese la câmpul de luptă, iar soldaţii îi depăşeau cu peste 10.000 pe cei confederaţi.

Trupele unioniste au început atunci să îi forţeze pe cofederaţi să se retragă. În cele din urmă, comandanţii Sudului au realizat că nu au cum să câştige lupta şi au abandonat-o.

Bătălia de la Shiloh s-a soldat cu peste 16.000 de răniţi şi cu mai bine de 3.000 de morţi, iar medicii, din ambele tabele nu fuseseră pregătiţi pentru un astfel de carnagiu.

Pe lângă rănile provocate de gloanţe şi de baionete, soldaţii riscau să moară din cauza infecţiilor. După luni de marş şi de alimentaţie precară, bazată de raţiile primite pe câmpul de luptă, sistemul imunitar al multor soldaţi era foarte slăbit şi nu putea lupta împotriva infecţiilor pe cont propiu. Chiar şi medicii armatei nu puteau face multe pentru ei, mai ales că microorganismele nu erau înţelese în totalitate la acea vreme.

Unii dintre soldaţii de la Shiloh au stat în noroi, în ploaie, două zile şi nopţi, aşteptând ca medicii să ajungă la ei şi să le îngrijească rănile. La apusul primei zile, unii dintre ei au observat ceva bizar, rănile lor străluceau, aruncând o lumină uşoară în întunericul câmpului de luptă. Şi mai ciudat a fost însă faptul că, atunci când soldaţii au fost, în cele din urmă, trasportaţi în spitalele improvizate pe câmpul de luptă, cei cu răni strălucitoare aveau mai multe şanse să supravieţuiască, iar rănile lor se vindecau mai rapid. Graţie efectului aparent protector al misterioasei lumini, fenomenul a fost supranumit „lucirea îngerului”.

În anul 2001, la aproape 140 de ani de la bătălie, adolescentul Bill Martin vizita alături de familia sa câmpul de luptă de la Shiloh. El auzise despre rănile strălucitoare şi a întrebat-o pe mama sa, un microbiolog, ce le cauzaseră. Aceasta l-a sfătuit să facă un experiment pentru a afla mai multe despre „lucirea îngerului”, iar tânărul, alături de prietenul său Jon Curtis, i-au urmat sfatul.

Au aflat că era vorba despre Photorhabdus luminescens, o bacterie pe care mama lui o studiase şi care trăieşte în intestinele viermilor paraziţi numiţi nematode.

Simbioza dintre cele două organisme este una bizară. Viemii caută larve de insecte în sol sau pe suprafaţa plantelor, intră în organismele lor şi se instalează în vasele de sânge. Apoi, ei elimină bacteria care trăieşte în interiorul lor. În acel moment, bacteria, care este bioluminiscentă şi are o lucire albăstruie, începe să producă o serie de chimicale care cu timpul ucid insecta gazdă şi suprimă şi distrug alte microorganisme care trăiesc deja în interiorul ei. În acest fel, bacteria şi viemele se pot hrăni, pot creşte şi se pot înmulţi în linişte.

Pe parcurs ce viermele şi bacteria se hrănesc şi corpul insectei este practic golit din interior, viemele mănâncă bacteria. Aceasta se instalează din nou în interiorul lui şi cei doi pot trece la următoarea gazdă.

Foto: microbewiki.kenyon.edu

Experimentele pe care le-au făcut tinerii au arătat că bacteria nu poate supravieţui la tempereratura corpului uman pentru o perioadă prea îndelungată de timp, rănile soldaţilor din bătălia de la Shiloh fiind un mediu inospiralier pentru ea. Cu toate acestea, nopţile de primăvară erau răcoroase în Tennessee, iar soldaţii răniţi au petrecut două zile în ploaie, lucru care le-a scăzut temperatura corpului, permiţându-i bateriei să supravieţuiască.

Astfel, pe câmpul de luptă viermii şi bacterile luminoase au intrat din sol în rănile soldaţilor. Acest lucru a cauzat apariţia luminilor misterioase de pe câmpul de luptă şi, cel mai probabil, le-a salvat şi viaţa răniţilor. Chimicalele eliminate de bacterie au distrus alţi patogeni care infectau rănile soldaţilor, iar viermele şi bacteria au fost rapid distruşi de sistemul imunitar.

Studiul celor doi tineri despre „lucirea îngerului” de la Shiloh a ajuns să fie premiat la un târg internaţional de ştiinţă.

Sursă: Mental Floss

Croatul Ante Pavelic, întemeietorul și ideologul Ustaše. Politician, avocat, nazist, criminal de război, consilier al lui Juan Peron
Luna Phobos a lui Marte nu este ceea ce pare, sugerează fotografii nepublicate până acum
O arahnidă care trăia în urmă cu 300 de milioane ani avea picioare cu spini
Curiosul caz al lui Ben Affleck. Un grădinar și două flori: Ben și duo Jen
Jennifer Lopez, una dintre cele mai bine plătite cântărețe. „Oglindești ceea ce lumea îți oglindește ție”
Ce se întâmplă atunci când oglinzile sunt îndreptate unele spre altele?
Boala misterioasă care face ochii să strălucească precum o galaxie
Care este diferența dintre Neanderthalieni și Homo sapiens?
Astronomii au găsit o planetă de mărimea Pământului care ar putea susține viața
Cum va fi vremea la început de vară? Meteorologii anunță ce temperaturi ne așteaptă
Program „Străzi deschise” din București, weekendul 25 și 26 mai
Câinele care a devenit viral și a inspirat meme-ul „doge” a murit
Vulturii și‐au schimbat traseul de migrație pentru a evita războiul din Ucraina
Rusia ar fi lansat o armă misterioasă pe orbita Pământului, spune Pentagonul
Primul proiect din lume care transformă deșeurile din poliester în haine
Ce putem face fiecare, la nivel individual, pentru a combate schimbările climatice?
Witold Pilecki, spionul polonez de la Auschwitz