Home » Natura » Fenomenul care a schimbat evoluţia balenelor. Cum au ajuns mamiferele la dimensiunile URIAŞE din prezent

Autor: Oana Bujor 05.26.2017
Atingând o greutate de peste 200.000 de kilograme şi o lungime echivalentă cu cea a unui teren de baschet. Balena albastră este unul dintre cele mai mari animale de pe Pământ, în prezent cercetătorii prezintă modul în care a evoluat mamiferul.

Biologii au dezbătut pentru o perioadă lungă de timp de ce balenele au devenit cele mai mari vieţuitoare de pe Pământ. Unii experţi susţin că balenele au ajuns la aceste dimensiuni pentru a contracara prădătorii mari precum rechini giganţi, informează Science Magazin.

,,Este un studiu interesant,” afirmă paleobiologul Jakob Vinther, din cadrul Universităţii din Bristol, Marea Britanie.

În 2010, biologul Gtaham Slater a afirmat că cetaceele (termen ce include balenele şi delfinii) au fost despărţite în două grupuri cu mărimi diferite, în urmă cu 30 de milioane de ani. Delfinii fiind varianta cu dimensiuni reduse a cetaceelor.

Nicholas Pyenson, expert în balene din cadrul Muzeului Naţional de Istorie Naturală din Washington D.C. a analizat colecţia de fosile a cetaceelor din cadrul muzeului. Anterior Pyenson a analizat proporţia balenelor din prezent  şi a determinat că mărimea acestora este corelată cu mijlocul oaselor mandibulei. Cercetătorul a analizat 63 de specii dispărute şi 13 specii moderne astfel determinând arborele genealogic al balenelor.

Conform informaţiilor, balenele nu au crescut în dimensiune la începutul existenţei lor. Până în urmă cu 4,5 milioane de ani mărimea acestora era medie. Balena albastră din prezent măsoară în jur de 30 de metri, în timp ce în urmă cu 4,5 milioane de ani aceasta avea o lungime de aproximativ 10 metri.

Evenimentul climatic din acea perioadă care a dus la transformarea balenelor a fost apariţia primei Era Glaciare. În timp ce gheţarii se expandau, primăvara şi vara au provocat scurgerea nutrienţilor în oceane, provocând creşterea excesivă a animalelor cu care se hrănesc balenele.