Home » Natură » După 17 ani de muncă, trei savanţi olandezi au întocmit ”Atlasul Lumii de Jos”. Ce se află în adâncimile Pământului?

Publicat: 21.10.2017
„Atlasul” reprezintă un proiect care a durat 17 ani ai cercetătorilor olandezi Douwe van der Meer, Douwe van Hinsbergen şi Wim Spakman de la Universitatea Utrecht, publicat recent în jurnalul Tectonophysics.

Atlasul acoperă o perioadă de aproximativ 300 de milioane de ani din istoria Terrei, arătând cum diferite procese geologice au schimbat faţa planetei, scrie Daily Mail.

Unele plăci tectonice antice s-au scufundat chiar şi la 2.900 de kilometri în adâncime şi la aproximativ 1.500 de kilometri de marginea superioară a mantalei.

Un astfel de studiu a fost posibil cu ajutorul tehnicilor recente de seismică, ceea ce a permis cercetătorilor să creeze imagini tridimensionale ale proceselor ascunse care au loc în adâncime.

„În zonele de subducţie, o placă tectonică dispare sub alta şi se scufundă în manta”, explică autorii pe site-ul dedicat proiectului care poate fi vizitat aici. „Aceste plăci tectonice remanente sunt mai reci decât mediul înconjurător şi rămân aşa pentru o lungă perioadă – aproximativ 250 de milioane de ani. Ca rezultat, viteza cu care undele seismice călătoresc prin aceste corpuri de litosferă scufundată este mai mare decât cele care circulă prin mantaua înconjurătoare”, adaugă cercetătorii.

În crearea Atlasului, cercetătorii au interpretat unde şi când multe dintre plăcile tectonice găsite au început să se scufunde.

De asemenea, studiul poate îmbunătăţi înţelegerea cu privire la climatele din trecutul geologic şi activitatea mantalei.

O nouă descoperire privind mişcarea plăcilor tectonice ar putea rescrie cărţile de geografie