Home » Natură » Movile vechi de 4.000 de ani, realizate de termite, vizibile din spaţiu

Movile vechi de 4.000 de ani, realizate de termite, vizibile din spaţiu

Publicat: 21.11.2018
O echipă internaţională de cercetători a descris, în noul număr al revistei Current Biology, descoperirea unor movile vechi de 4 milenii din vegetaţia uscată caatinga din nord-estul Braziliei, care încă sunt locuite de creatori: termitele.

Movilele, care sunt uşor vizibile pe Google Earth, nu sunt cuiburi, ci rezultatul excavărilor lente şi constante a unei reţele de tuneluri subterane. Activităţile termitelor de-a lungul a mii de ani au rezultat în cantităţi enorme de sol depozitat în circa 200 de milioane de movile în formă de con, fiecare având circa 2,5 metri înălţime şi o circumferinţă de 9 metri, scrie Phys.

„Movilele au fost formate de o singură specie de termite care a excavat o reţea masivă de tuneluri pentru a le permite accesul la frunzele moarte”, a precizat Stephen Martin de la University of Salford din Marea Britanie. „Cantitatea de sol excavată este de peste 10 kilometri cubi, echivalentul a 4.000 de construcţii precum Marea Piramidă din Giza şi reprezintă una dintre cele mai mari structuri construite de o singură specie de insecte”, a adăugat savantul.

„Aparent, este cel mai extensiv efort bioingineresc realizat de o singură specie de insecte”, a adăugat în aceeaşi idee savantul Roy Funch de la Universidade Estadual de Feira de Santana din Brazilia. „Probabil cel mai interesant – colinele sunt extrem de vechi – până la 4.000 de ani, de vârstă apropiată cu piramidele”, a mai menţionat cercetătorul.

Credit: Roy Funch

Mostrele de sol din centrul a 11 movile au indicat că acestea au vârste de 690 – 3.820 ani, ceea ce le face la fel de vechi ca cele mai vechi coline de termite cunoscute, situate în Africa.

Cercetătorii au investigat dacă acest tipar spaţial regulat al movilelor se datorează competiţiei dintre termitele din colinele învecinate. În urma testelor, s-a ajuns la concluzia că există puţină agresiune între termitele din aceeaşi movilă, comparativ cu nivelul de agresiune dintre termitele din coline diferite.

Descoperirile au dus la ideea că tiparele structurale ale movilei nu sunt generate de interacţiuni agresive, ci de procesele de autoorganizare facilitate de conectivitatea reţelei de tuneluri şi de căderea sezonieră a frunzelor.

Termitele au devorat bancnote în valoare de 222.000 de dolari!

Cercetătorii au fost nevoiţi să creeze un ordin nou, special pentru insecta ”extraterestră” descoperită în chihlimbar. ”Înfăţişarea sa îmi aduce aminte de extratereştri precum E.T.”

Furnicile şi termitele indică locurile unde se găsesc zăcăminte de aur