Home » Natura » Încălzirea globală ar putea să facă păianjenii mai agresivi

Încălzirea globală ar putea să facă păianjenii mai agresivi

Adrian Popovici 08.21.2019
Încălzirea globală ar putea să facă păianjenii mai agresivi
Creşterea în număr şi intensitate a evenimentelor meteo extreme ar putea duce la o selecţie naturală în urma căreia păianjenii mai agresivi vor avea şanse mai mari să îşi transmită genele mai departe.

Păianjenii sunt unele dintre cele mai detestate animale de pe planetă, simpla vedere a unui păianjen este de ajuns pentru a trezi o frică extrem de puternică în majoritatea dintre noi. Totuşi, unele studii sugerează că aceste animale nu sunt atât de violente pe cât am crede. O cercetare recentă a identificat o legătură între creşterea caracterului violent al arahnidelor şi încălzirea globală, notează Science Alert.

Din start trebuie să eliminăm o legătură directă între creşterea temperaturilor medii la nivel global şi violenţa arahnidelor. Astfel, păianjenii nu vor deveni arţăgoşi şi mai agresivi odată cu creştere temperaturilor. De fapt, oamenii de ştiinţă care au lucrat la acest studiu au teoretizat că încălzirea globală va conduce la creşterea în intensitate şi număr a fenomenelor meteo extreme şi va crea condiţiile unei selecţii naturale în urma căreia păianjenii mai agresivi vor reuşi să îşi transmită mai des genele mai departe.

„Este extrem de important să înţelegem impactul acestor fenomene meteo extreme asupra evoluţiei şi selecţiei naturale”, explică Jonathan Pruitt, biolog evoluţionist de la Universitatea McMaster, Canada.

În cadrul acestui studiu, cercetătorii şi-au concentrat atenţia asupra speciei de păianjen Anelosimus studiosus. Această specie are un areal de viaţă care se întinde în America de Nord şi America de Sud, inclusiv în zonele afectate de către ciclonii tropicali care lovesc în lunile mai şi noiembrie şi care provin din Oceanul Atlantic.

Aceşti păianjeni locuiesc în colonii care pot avea câteva sute de femele şi care se află în proximitatea unor suprafeţe acvatice. Ce este interesant la această specie este faptul că manifestă două fenotipuri, seturi de caracteristici care rezultă din interacţiunea genom-mediu înconjurător. Primul fenotip este descris de către experţii în arahnide ca fiind „social” şi presupune faptul că unii indivizi ai acestei specii aleg să trăiască paşnic în comunităţi. Cel de al doilea fenotip, cel „antisocial”, creează păianjeni care sunt mult mai agresivi. Atunci când cel de al doilea fenotip este mai bine reprezentat, nivelul general de agresivitate al coloniei tinde să crească.

Oamenii de ştiinţă atrag atenţia asupra faptului că această agresivitate poate fi transmisă din generaţie în generaţie şi poate duce la episoade în care unii membri ai speciei recurg la canibalism, dar, de asemenea, permit membrilor mai agresivi să se adapteze şi să supravieţuiască diferitelor probleme care pot apărea.

De-a lungul mai multor observaţii, oamenii de ştiinţă au concluzionat că păianjenii mai agresivi tind să fie cei care supravieţuiesc provăcărilor care apar după o furtună tropicală. Ei teoretizează faptul că resursele limiate de hrană, competiţia cu alte specii sau colonii şi chiar concentrarea mamelor pentru identificarea hranei creează condiţiile ca noile colonii să fie mult mai agresive.

Studiul citat a fost publicat în jurnalul de specialitate Nature.

Secretele panzei de paianjen