Home » Natura » Premiile Ig Nobel. Un experiment care implică heliul și aligatorii, printre „marii laureați”. Lista tuturor câștigătorilor

Adrian Popovici 09.18.2020

Oamenii de știință au folosit heliu pentru a înțelege modul în care aceste reptile comunică.

Stephan Reber și colegii săi au efectuat un experiment neobișnuit, pe care unii l-ar putea considera chiar amuzant, pentru a încerca să înțeleagă cum ar putea comunica aligatorii. A fost un studiu științific cât se poate de serios, dar aspectele sale comice tocmai au adus echipei un premiu Ig Nobel.

Premiile IG Nobel sunt acordate în mod obișnuit acelor studii și descoperiri neobișnuite, ciudate sau chiar inutile. De-a lungul timpului, comitetul care acordă aceste premii explică faptul că vor să fie o formă de satiră față de premiile Nobel, mult mai serioase. Recent, zece astfel de premii au fost acordate de către revista de umor științific Annals of Improbable Research, notează BBC.

Alți câștigători din acest an au inclus o echipă care a conceput o metodă de identificare a narcisiștilor prin examinarea sprâncenelor; și grupul care a vrut să vadă ce s-a întâmplat atunci când viermii sunt supuși unor vibrații la frecvențe înalte.

O onoare pentru membrii echipei

Dr. Reber a declarat pentru BBC News că este onorat de premiul primit. Studiul echipei sale a încercat să arate că crocodilienii și alte reptile și-ar putea prezenta dimensiunea corpului prin vocalizare, comportament observat și în cazul mamiferelor și al păsărilor.

„Rezonanțele din tractul vocal este mai joasă în cazul unui corp mai mare, deoarece este un spațiu mai mare în care aerul poate vibra. Nu știam dacă reptilele prezintă același fenomen. Broaștele, amfibienii, nu, de exemplu nu îl prezintă. Așadar, aveam nevoie de o dovadă a conceptului că există rezonanță a tractului vocal în cazul crocodilienilor”, explică cercetătorul.

Acest lucru a fost realizat prin introducerea unui aligator într-un rezervor închis care putea fi umplut alternativ cu aer normal și o sursă de oxigen și heliu (heliox). Vibrațiile țesuturilor vocale nu se schimbă, dar zgomotul pe care animalele îl produc se schimbă și asta deoarece viteza sunetului este diferită în diferitele amestecuri de gaze.

Analiza spectrului de frecvență a confirmat că mărimea corpului aligatorilor se corelează într-adevăr cu rezonanța sunetelor pe care le produc. Cercetătorii explică faptul că deși au putu confirma această relație, nu au aflat dacă aceste semnale sunt „decodate” corespunzător de către celelalte animale.

Premiile Ig Nobel 2020, lista completă a laureaților:

Fizică: Ivan Maksymov și Andriy Pototsky – au descoperit, pe cale experimentală, ce se întâmplă cu o râmă supusă la vibrații de înaltă frecvență.

Entomologie: Richard Vetter – a strâns dovezi că mulți entomologi (cercetători ce studiază insectele) se tem de păianjeni, care nu sunt insecte.

Acustică: Stephan Reber, Takeshi Nishimura, Judith Janisch, Mark Robertson și Tecumseh Fitch – au introdus o femelă de aligator din China într-o cameră cu aer îmbogățit cu heliu

Educație Medicală: Donald Trump, Narendra Modi, Jair Bolsonaro, Boris Johnson, Andrés Manuel López Obrador, Alexander Lukashenko, Recep Tayyip Erdogan, Vladimir Putin și Gurbanguly Berdimuhamedow – s-au folosit de pandemie pentru a arăta lumii că politicenii pot avea un efect de viață și de moarte mai nemijlocit decât doctorii și oamenii de știință.

Psihologie: Miranda Giacomin și Nicholas Rule – au inventat o metodă de a-i identifica pe narcisiști, prin examinarea sprâncenelor.

Economie: Christopher Watkins și colegii săi – au încercat să cuantifice relația dintre inegalitățile de venit național dintre țări și media de săruturi pe gură.

Știința materialelor: Metin Eren, Michelle Bebber, James Norris, Alyssa Perrone, Ashley Rutkoski, Michael Wilson și Mary Ann Raghanti – au demostrat că un cuțit fabricat din fecale umane congelate nu funcționează cum trebuie.

Management: Xi Guang-An, Mo Tian-Xiang, Yang Kang-Sheng, Yang Guang-Sheng și Ling Xian Si – cinci asasini profesioniști din Guangxi, China, care au subcontractat o crimă de la unul la altul, iar la final nimeni n-a realizat asasinatul.

Pace: guvernele Indiei și Pakistanului – și-au pus diplomații să sune pe ascuns la soneriile celorlalți în miez de noapte și să fugă înainte ca cineva să răspundă la ușă.