Home » Stiinta » O specie de crocodili dispărută se deplasa pe două picioare

O specie de crocodili dispărută se deplasa pe două picioare

Autor: Adrian Popovici 06.16.2020
O specie de crocodili dispărută se deplasa pe două picioare
Credit foto: University of Queensland

Un crocodil uriaș străvechi poate să fi mers odată pe doar două picioare, într-un mod care amintește de oameni.

Atunci când vorbim despre crocodili, în general oamenii de știință explică faptul că aceștia au rămas neschimbați de-a lungul milioanelor de ani. Din această cauză, posibilitatea existenței unor crocodili bipezi nu este luată în calcul, uneori chiar și de către oamenii de știință.

În timpul săpăturilor din Formațiunea Jinju, aflată în Corea de Sud, oamenii de știință au descoperit o serie de urme. Inițial au presupus că acestea au fost lăsate de către un pterozaur, un dinozaur zburător. Analiza detaliată a respectivelor urme a dus la identificarea unor urme de solzi de crocodil, notează Science Alert.

Atenția cercetătorilor a fost atrasă și de faptul că respectivele urme de solzi au fost lăsate în zona călcâiului și nu pe degete. Kyung Soo Kim , cercetător al Universității Naționale Chinju din Coreea de Sud explică: „Dinozaurii și urmașii lor păsări merg pe degetele de la picioare”.

„Crocodilii se plimbă pe talpa picioarelor lăsând urme clare de călcâie, așa cum fac oamenii”, mai adaugă cercetătorul.

Urmele lipsă

Deși au reușit să identifice urmele lăsate de către picioarele din față ale crocodililor antici, oamenii de știință nu au reușit să identifice, oricât au căutat, urme care să se potrivească picioarelor din față. Inițial au luat în calcul posibilitatea ca urmele picioarelor din spate să fi fost imprimate peste urmele celor din față. Totu;i, indiferent de eforturile depuse nu au putu să descopere dovezi care să susțină asta.

„Nu se datorează nici unei conservări precare […] deoarece aceste fosile sunt spectaculoase, chiar au păstrate detaliile fine ale tălpilor și solzi de pe talpă, argumentează paleontologul Anthony Romilio de la Universitatea Queensland, Australia.

Analiza urmelor a condus la ipoteza că animalul care a lăsat respectivele urme ar fi putut fi biped, într-un mod asemănător dinozaurilor. Cercetătorii au fost nevoiți să excludă posibilitatea ca urmele să fi fost lăsate de către un dinozaur, dar și de un crocodil. Urmele lăsate nu se potriveau cu modul de locomoție folosit de către crocodilii moderni.

„Crocodilii obișnuiți se plimbă într-o poziție ghemuită și creează urme care sunt largi”, explică Kim. „În mod ciudat, urmele noastre sunt foarte înguste, mai mult ca un crocodil care se face echilibristică pe o frânghie”.

Mărimea urmelor indică faptul că animalul care le-a lăsat avea aproximativ trei metri lungime și conform oamenilor de știință acesta prezenta un echilibru în deplasare care a mai fost identificat și la alte exemplare de crocodilieni, un grup de animale care include crocodilii moderni și rudele lor dispărute.

O nouă specie de crocodil?

Oamenii de știință au ajuns la concluzia că aceste urme au fost lăsate de către o specie care nu a fost identificată anterior: Batrachopus grandis. De asemenea, aceștia precizează faptul că acestea sunt cele mai mari și mai detaliate urme de Batrachopus descoperite până în prezent.

Descoperirea acestor urme este surprinzătoare chiar și pentru cercetători, iar aceștia sunt de părere că asta se datorează faptului că, în general, ideea deplasării bipede în cazul dinozaurilor nu este luată în calcul.

Studiul a fost publicat în Scientific Reports.