Home » Natură » Păsările folosesc o „hartă invizibilă” pentru a se ghida în locuri în care nu au mai călătorit niciodată

Publicat: 21.02.2021

În fiecare an, miliarde de păsări migrează mii de kilometric între Europa și Africa, iar apoi repetă aceeași călătorie, an după an, pentru a-și face cuib în exact același loc ales la prima călătorie.

Precizia remarcabilă a acestor păsări, pe măsură ce călătoresc singure peste mări furtunoase și deșerturi vaste, prin temperaturi și fenomene meteorologice extreme, continuă să fie unul dintre marile mistere ale biologiei comportamentale.

Un nou studiu desfășurat asupra păsărilor cântătoare din specia Acrocephalus scirpaceus a descoperit că această abilitate remarcabilă implică o „hartă magnetică” ce funcționează asemenea sistemului de coordonate al oamenilor. În mod surprinzător, studiul a mai arătat că aceste păsări înțeleg câmpul magnetic al locurilor aflate la mii de kilometri depărtare în teritorii pe care nu le-au mai vizitat anterior. Astfel, cercetările sugerează că unele păsări ar putea poseda un „sistem global de GPS” care le spune cum să ajungă acasă din orice loc de pe Terra.

Asta ar însemna că păsările ar putea călători folosind un sistem similar coordonatelor noastre carteziene, baza sistemului GPS modern. Dacă această teorie va fi confirmată, asta ar însemna că păsările ar putea să folosească tot ce știu despre parametrii câmpurilor magnetici pentru a-și estima locația de oriunde pe Pământ.

Primele dovezi clare privind păsările și câmpul magnetic al planetei

Cu toate acestea, până acum, nu au fost descoperite dovezi clare care să arate că păsările pot folosi în așa fel câmpul magnetic. Însă, noul studiu asupra păsărilor cântătoare din specia Acrocephalus scirpaceus este primul care arată dovezi clare în acest sens.

Pentru a demonstra teoria coordonatelor, cercetătorii au folosit o tehnică numită „strămutare virtuală”. Oamenii de știință au testat comportamentul de orientare al păsărilor plasându-le într-o cușcă mică numită „pâlnie Emlen”. Atunci când o pasăre încearcă să zboare din cușcă, aceasta lasă în urmă zgârieturi în direcția în care încearcă să zboare.

În mod remarcabil, cercetătorii au descoperit că urmele corespund cu direcția în care ar încerca să migreze în sălbăticie, lucru știut din experimentele anterioare. Pentru a testa dacă păsările își pun la cale ruta de călătorie cu ajutorul câmpurilor magnetice, oamenii de știință au plasat „pâlniile Emlen” în bobine Helmholtzm, dispozitiv care le permite să schimbe natura câmpului magnetic în vecinătatea imediată a păsării.

Cercetătorii au creat „strămutarea virtuală” a păsărilor

Astfel, oamenii de știință au creat „strămutare virtuală”. Pasărea nu se mișcă, fiind testată în locul în care este capturată, toate celelalte variabile rămânând la fel, în afara câmpului magnetic care este modificat de cercetători. De asemenea, oamenii de știință au ales locația astfel încât să fie mult mai departe de orice câmp magnetic prin care au trecut anterior păsările, potrivit Science Alert.

Doar dacă păsările ar fi reușit să cartografieze locația bazându-se pe câmpul magnetic din jurul și-ar fi recunoscut „strămutarea”. Totuși, chiar asta au reușit să facă, schimbându-și decolarea în direcția „greșită” în lumea reală și în direcția „corectă” în lumea magnetică creată în jurul „pâlniilor Emlen”.

Cât de crucial este câmpul magnetic al Pământului pentru păsări

Însă, cel mai probabil acesta nu este singurul sistem de navigare folosit de păsări. Oamenii de știință au mai descoperit în trecut că și alte păsări, precum porumbei și păsări acvatice, folosesc repere olfactive pentru a se ghida. Deocamdată, omenirea nu înțelege motivul din spatele acestor preferințe.

Cu toate acestea, dovezile comportamentale continuă să evidențieze cât de crucial este câmpul magnetic al Pământului pentru păsările care călătoresc în fiecare an, oferind păsărilor un sistem de poziționare care ar putea include o hartă completă a lumii.

Secretele genetice ale păsărilor, dezvăluite printr-un studiu global: „Este doar începutul”

Păsările par să fie mai rezistente la stresul termic cauzat de criza climatică, decât au crezut cercetătorii

„Cine imită pe cine?”. Cercetătorii au descoperit că și păsările folosesc medicina preventivă

Ce viitor are omenirea în Univers? „Abia vom face față unui zbor spre alte planete”
Cine a fost politicianul care i-a captivat pe români prin frumusețea sufletului: „N-a fost om care să bată la ușa lui fără să-și vadă durerea alinată”
Astronomii au observat pentru prima dată coliziunea dintre două găuri negre din Universul antic
Pielea bizară a unui dinozaur este o „bijuterie” de fosilă. Ce secrete ascunde?
De ce este „convins” Dumitru Prunariu că oamenii nu sunt singuri în Univers?
Vor trăi oamenii și pe alte planete? Dumitru Prunariu: „Se vor produce transformări în organismul uman”
Microsoft propune o funcție „Big Brother” care înregistrează tot ce facem pe computer
Costumul care reciclează transpirația, inspirat din Dune, a fost construit de un YouTuber
Test de cultură generală. Care este singura țară fără drapel dreptunghiular?
Cea mai mare cameră foto din lume a ajuns la destinație. „Ultima piesă din puzzle”
BMW, Volkswagen și Jaguar ar fi folosit piese interzise, acuză Statele Unite
Finlandezii cer ajutor de la UE în criza migranților de la frontiera cu Rusia
Vara începe în forță! Meteorologii anunță ce temperaturi vom avea și unde mai plouă
Se împlinesc 90 de ani de la prinderea şi uciderea unui faimos cuplu criminal din SUA
Graceland, celebra casă a lui Elvis Presley, a scăpat la limită de executarea silită
Cum a ajuns Ambasada SUA din Londra să aibă o datorie de 14,6 milioane lire sterline
De ce ne sfătuiește un medic să nu ne mai facem patul dimineața?
Ucraina a confirmat că va trimite sportivi la Jocurile Olimpice de la Paris