Home » Natura » „Cine imită pe cine?”. Cercetătorii au descoperit că și păsările folosesc medicina preventivă

Autor: Ioana Matei 12.11.2020

Am putea spune că medicina este una dintre cele mai importante realizări ale omenirii. De la descoperirea plantelor care pot diminua durerea sau încetini infecția, la producerea de vaccinuri eficiente în mai puțin de 12 luni pentru un virus nou-nouț, putem fi destul de mândri de noi ca și specie.

Însă, s-ar putea să nu fim singurii care știu că anumite lucruri din natură pot trata bolile.

Noi cercetări au indicat că specia de vrăbii Passer cinnamomeus din China folosește frunze de pelin (Artemisia verlotorum) ca medicină preventive, pentru a reduce numărulul paraziților și pentru a-și ajuta puii să crească sănătoși.

Concluzia că animalele ar putea să folosească plante medicinale nu este complet nouă, femelele gestante din societățile de elefanți din Kenya consumă o anumită frunze pentru a induce nașterea, în timp ce alte mamifere folosesc plante pentru a se trata, uneori chiar pentru a preveni boli sau pentru a se simți mai bine.

Frunzele de pelin conțin compuși anti-paraziți

Totuși, este destul de uimitor faptul că o mică vrabie ar putea ști că unele plante sunt mai importante decât altele și că pot proteja împotriva bolilor.

„În China, aceste păsări aduc frunze de pelin în cuib în aceeași perioadă în care oamenii atârnă frunzele de pelin la uși în timpul Festivalului Dragon Boat. Credința că acest comportament oferă protecție împotriva sănătății precare este susținută de compușii anti-paraziți găsiți în această plantă. A fost sugerat faptul că încorporarea frunzelor proaspete de pelin în cuib ar avea un efect similar pentru vrăbii”, au explicat cercetătorii coordonați de Canchao Yang, ecologist la Hainan Normal University.

„Oare cine imită pe cine?”

Însă, trebuie menționat faptul că nu putem ști cu certitudine dacă vrăbiile realizează că pelinul este benefic pentru puii lor. Nu-i de parcă le-am putea întreba și poate că există un alt motiv pentru care aduc aceste frunze în cuiburi, potrivit Science Alert.

Poate că mai multe vrăbii cărora le-a plăcut mirosul de pelin au folosit plante și au supraviețuit, astfel că au transferat mai departe genele care au favorizat mirosul de pelin. Cu toate acestea, noile cercetări reprezintă dovezi concrete că oamenii nu sunt singura specia care folosește plante în scopuri medicinale.

„Rezultatele noastre sugerează că vrăbiile, la fel ca oamenii, folosesc frunzele de pelin ca medicină preventivă pentru a-și proteja puii. Așadar, trebuie să ne întrebăm: oare cine imită pe cine?”, au mai scris oamenii de știință.

Cercetătorii au rezolvat misterul păsărilor pe care egiptenii antici le ofereau zeilor