Home » Natură » Cutremurele ar putea ajuta copacii să crească. Noi dovezi descoperite de cercetători

Publicat: 02.01.2022

Cea mai imediată dovadă a unui cutremur este peisajul schimbat care rămâne în urmă. Însă, indicii mai puțin evidente ale activității seismice există, iar acestea nu pot fi văzute în evidența geologică.

În cadrul unui nou studiu, oamenii de știință au descoperit o consecință surprinzătoare a cutremurelor, una care persistă cu mult după ce undele de șoc s-au disperat: o intensificare detectabilă în creșterea copacilor, declanșată de schimbări în pânza freatică ce au fost cauzate de cutremure.

Se știe de ceva timp că seismele pot schimba soarta copacilor, însă tot nu știm prea multe despre cum este afectată creșterea arborilor de cutremure.

„Cutremurele mari pot crește cantitatea de apă care ajunge în cursurile de apă, nivelurile apelor subterane, iar astfel pot permite rădăcinilor un acces mai crescut la apă în mediile cu apă limitată”, a explicat o echipă de cercetători coordonată de hidrologul Christian Mohr de la Universitatea Potsdam din Germania.

Copacii ar trebui, în teorie, să țină o evidență a răspunsurilor hidrologice la cutremure

„În cazul în care creșterea arborilor este limitată în principal de apă, copacii ar trebui, în teorie, să țină o evidență a răspunsurilor hidrologice la cutremure prin schimbarea ratei de creștere”, au adăugat cercetătorii.

Pentru a explora aceste idei și a-și testa ipotezele, cercetătorii au studiat pinii Pinus radiata din Chile, încercând să măsoare efectele unui cutremur puternic de magnitudine 8,8 care a afectat grav regiunea Maule în 2010.

Analiza mostrelor de copaci colectate în 2014 a arătat că unii dintre arbori au trecut printr-o creștere temporară pronunțată după seism, având în vedere dovezile din inelele de creștere și izotopii de carbon din celulele copacilor, astfel oferind o perspectivă la nivel celular a sănătății, creșterii și disponibilității apei pentru arbori, potrivit Science Alert.

Schimbările post-seismice pot fi folosite pentru a studia creșterea copacilor

Prin comparație, unii dintre copaci nu au rezistat la fel de bine, astfel oferind dovezi pentru ipoteza oamenilor de știință, deși echipa a recunoscut că efectul general al seismului a fost minor și pare că a fost doar temporar, pentru o perioadă de doar câteva săptămâni.

Totuși, cercetătorii spun că descoperirile lor arată că schimbările post-seismice pot fi folosite pentru a studia creșterea copacilor și răspunsurile fotosintetice la cutremure. Așadar, am putea avea un nou instrument pentru studierea seismelor din trecut.

„Detaliile din anatomia lemnoasă și izotopi ar putea oferi o nouă abordare pentru paleoseismologie”, au mai scris oamenii de știință.

Cele mai mari trei cutremure detectate pe Marte de sonda InSight