Home » Natură » Cercetătorii au descoperit că speciile pot dispărea de două ori, iar a doua oară este pentru totdeauna

Publicat: 20.02.2022

Potrivit cercetătorilor, se pare că speciile pot dispărea de mai multe ori. În sens biologic, speciile se sting atunci când ultimul animal dintr-o specie încetează să mai respire. Dar ele pot să dispară și a doua oară, indică oamenii de știință.

Atunci când o specie dispare din memoria noastră colectivă și din cunoștințele noastre culturale, ea se stinge într-un mod diferit. Această a doua formă de dispariție este subiectul unui nou studiu care investighează cât de dăunător poate fi acest fenomen. De exemplu, extincțiile de acest gen schimbă modul în care privim mediul înconjurător și pot avea un impact asupra eforturilor de conservare.

Cercetătorii solicită mai multe eforturi pentru a preveni „extincția societală” – deoarece, pe măsură ce tot mai multe specii dispar din memoria noastră, există dovezi că acest lucru ne modifică percepția cu privire la cât de important este să protejăm ceea ce a rămas.

Extincțiile pot afecta eforturile de conservare a biodiversității

„Extincțiile pot diminua așteptările noastre față de mediu și percepțiile noastre cu privire la starea sa naturală, cum ar fi cea standard sau relativ sănătoasă”, spune Josh Firth, cercetător la Universitatea Oxford.

Cercetătorii au analizat zeci de studii anterioare pentru a identifica modul în care are loc extincția societală, identificând factorii care contribuie la aceasta, cum ar fi importanța simbolică sau culturală, cu cât timp în urmă a fost ultima dată în viață o specie și cât de multă legătură a avut cu oamenii.

În lucrarea lor, publicată în Trends in Ecology & Evolution, cercetătorii notează că, de obicei, dar nu întotdeauna, dispariția societală are loc după cea biologică. Uneori, ambele extincții pot avea loc în același timp, în funcție de cât de bine și de larg cunoscută este o anumită specie.

Multe specii au rămas un adevărat mister pentru oameni

Cele mai multe specii – cum ar fi cele îndepărtate de civilizație sau cele prea mici pentru a fi observate decât prin intermediul unui microscop – nu au avut niciodată o prezență în mintea oamenilor. Între timp, pentru alte specii, prezența poate înceta după o extincție biologică, scrie ScienceAlert.

„Speciile pot rămâne cunoscute și după ce au dispărut, sau chiar pot deveni mai populare”, spune biologul Uri Roll de la Universitatea Ben-Gurion. „Cu toate acestea, conștientizarea și memoria noastră despre astfel de specii se transformă treptat și, adesea, devine inexactă sau simplificată și disociată de speciile reale.”

Cu alte cuvinte, este important să păstrăm amintirile și înregistrările speciilor dispărute pentru a realiza ce s-a pierdut. Activitățile dăunătoare ale oamenilor și lipsa de legătură cu natura duc la extincție, concluzionează echipa – și este probabil că multe alte cazuri de extincție se vor întâmpla în viitor, dacă nu se face ceva pentru a le preveni.

Motivul pentru care oamenii evită mâncarea de tip fast-food nu are legătura cu sănătatea

Un craniu cu un implant metalic, una dintre cele mai vechi dovezi ale unui implant chirurgical antic

Efectele neștiute pe care excrementele câinilor le pot avea asupra rezervațiilor naturale

Dorința de a petrece timp în natură este scrisă în gene. Ce arată un studiu efectuat pe gemeni?