Home » Natură » Un calamar „rătăcit” le-a atras atenția cercetătorilor de la Universitatea Stanford

Foto: Benjamin Burford/EurekAlert
Publicat: 11.03.2022

Calamarul de piață, după cum îi spune și numele, este adesea vândut în piețe; el trăiește în mod normal între Baja California și Monterey Bay. Însă un calamar „rătăcit”, observat frecvent în Golful Alaska, la aproximativ 1.200 de kilometri de habitatul său obișnuit, i-a făcut pe cercetători să-și pună unele întrebări.

Observarea acestui calamar „rătăcit” la pol ridică două întrebări principale: de ce se afla atât de departe în nord și ce înseamnă asta pentru celelalte animale găsite în apele din Alaska?

Cercetătorii de la Universitatea Stanford au lucrat cu cercetători și profesori din Alaska (într-un efort de știință cetățenească) pentru a găsi răspunsuri, care ar putea prezice viitoarele migrări ale viețuitoarelor marine determinate de schimbările climatice.

Acest calamar „rătăcit” nu a ajuns în Alaska din greșeală

„Atunci când animalele migrează, nu o fac doar ca să viziteze”, a spus Benjamin Burford, absolvent de biologie la School of Humanities and Sciences din cadrul Stanford, care a condus cercetarea.

Acolo unde vor ajunge, calamarii se vor reproduce, vor mânca și vor fi mâncați, iar acele acțiuni vor avea consecințe inevitabile asupra speciilor din jurul lor, a explicat Burford.

Cercetarea, care a fost publicată pe 4 martie în The American Naturalist, detaliază modul în care schimbările climatice au condus probabil calamarul spre nord. De asemenea, documentează diferențe semnificative între populațiile de calamar din California și Alaska, ceea ce ar putea complica și mai mult modul în care acestea au impact asupra ecosistemelor în afara habitatului lor obișnuit.

Diferențe între calamarii din cele două regiuni

Calamarul de piață din California este o creatură mică, cu viață scurtă, care se găsește adesea în apele puțin adânci ale California Current System. Gama lor s-a extins ocazional spre nord, incluzând cel mai recent o prezență semnificativă în Golful Alaska, care a început în 2015. Profitând de această migrare, Burford și echipa sa și-au propus să studieze ce a însemnat acest lucru pentru calamari și pentru noua lor comunitate.

Cercetătorii au colaborat cu Sitka Sound Science Center pentru a recruta liceeni locali din Alaska, care să ajute la efectuarea de recensăminte asupra calamarilor. În acest fel, echipa de cercetare putea măsura și determina vârsta și sexul calamarilor atât în California, cât și în Alaska, simultan. „Studenții au început să învețe, am primit niște date, toată lumea s-a distrat”, a spus Burford.

Echipa a fost surprinsă de diferențele dintre calamarii din cele două regiuni. În zona de origine a calamarului, indivizii tind să trăiască șase luni și să crească în medie 120 de milimetri lungime (aproximativ lungimea unui hotdog).

Calamarul din Alaska seamănă mai mult cu cel de acum 70 de ani

În Alaska, aceeași specie era în medie cu 40 de milimetri mai lungă și aproape de două ori mai bătrână, în medie, similar cu dimensiunile medii observate la calamarul de acum 70 de ani în habitatul său obișnuit. Burford speculează că condițiile aflate în schimbare din regiunea California oferă acces limitat la resurse, determinând calamarii de acolo să-și accelereze ciclurile de viață.

Deși 40 de milimetri nu pare mult, înseamnă că calamarul din Alaska poate mânca pradă mult mai mare decât crustaceele cu care e obișnuit. Dimensiunea crescută i-ar putea permite, de asemenea, calamarului să mănânce pește mic, care ar putea fi fie mâncarea noilor săi vecini, fie vecinii înșiși, cum ar fi somonul tânăr. Astfel, calamarul migrator nu numai că dăunează creaturilor native care locuiesc în apele din Alaska, ci și pescarilor din Alaska.

De ce a migrat acest calamar „rătăcit”?

Odată cu schimbarea climei se schimbă și ecosistemele, iar membrii acestor ecosisteme pot răspunde prin mutarea în habitate mai potrivite. Acest lucru este valabil mai ales pentru cei cu durată de viață scurtă, cum ar fi calamarul din California, deoarece nu are atât de mult timp să aștepte îmbunătățirea condițiilor.

Deoarece Burford și echipa sa și-au dat seama că condițiile mai dure din habitatul obișnuit au încurajat calamarul să se îndrepte spre nord, au cercetat diferite condiții de mediu pentru a investiga care sunt cei mai probabili conducători.

Cercetătorii au identificat câțiva factori legați de schimbările climatice (încălzirea apelor, scăderea saturației de oxigen și prezența schimbătoare a speciilor concurente) care au făcut ca orice calamar individual să-și satisfacă mai ușor nevoile în Alaska decât în aria sa de origine.

O poveste ce a durat timp de mai multe generații

Aceste schimbări în habitatul calamarului nu au avut loc peste noapte și nici migrația lor. Echipa estimează că această mișcare s-ar fi petrecut pe parcursul a șase generații de calamari, aproximativ 3 ani în total, conform Eurek Alert.

„Pe măsură ce schimbările climatice progresează, probabil că vor exista și alte specii precum calamarul de piață din California care se mută în mări mai potrivite”, a spus Mark Denny, profesor în științe marine la Hopkins Marine Station și autor principal al studiului.

„Investigând ceea ce se întâmplă cu acest calamar și cu ecosistemele din jurul lui chiar acum îi va ajuta pe cercetători să prezică ce s-ar putea întâmpla cu alte vieți marine mai târziu”, a concluzionat Denny.

Noi dovezi care arată că peștii au conștiință de sine. Ce alte animale mai au această capacitate?

Încălzirea afectează chiar și zonele cele mai adânci ale oceanelor