Home » Natură » Un calamar a fost filmat, în premieră, în timp ce își schimbă culoarea pentru a se camufla

Foto: Nakajima et al., Scientific Reports, 2022
Publicat: 17.04.2022

Pentru prima dată în lumea științifică, un calamar care își schimbă culoarea pentru a se camufla în mediul înconjurător a fost filmat.

Până acum s-a crezut că doar caracatițele și sepiile își pot schimba culoarea pentru a se camufla, dar acum, conform unui studiu publicat în Scientific Reports, a fost dovedit că și calamarii pot face acest lucru.

Descoperirea a avut loc într-un cadru de laborator unde cercetătorii au observat acest calamar care își schimbă culoarea încercând să se camufleze în mediul în care era ținut.

Un calamar ce-și schimbă culoarea pentru a se feri de prădători

„Calamarii plutesc de obicei în ocean, dar am vrut să aflăm ce se întâmplă atunci când se apropie de un recif de corali sau dacă sunt urmăriți de un prădător pe fundul oceanului”, a explicat dr. Ryuta Nakajima, de la Okinawa Institute of Science and Technology (OIST), potrivit IFL Science.

Fiind animale oceanice, asta a însemnat că puțini cercetători au avut ocazia să studieze comportamentul calamarilor pe fundul apei, iar dificultatea de a-i menține în viață le-a pus piedici oamenilor de știință în ceea ce privește experimentarea în laborator.

Totuși, în 2017, oamenii de știință au depășit această problemă prin creșterea unei specii de calamar oval cunoscut local sub numele de Shiro-ika. Este una dintre cele trei specii de calamari ovali din apele din Okinawa, Japonia, dar animalele folosite pentru cercetare au fost crescute pentru a tolera captivitatea.

În ceea ce privește capacitatea de a se camufla, descoperirea a fost întâmplătoare, așa cum se întâmplă adesea în descoperirile științifice. Cercetătorii de la OIST curățau acvariile în care crescuseră câteva alge.

La o inspecție mai atentă, ei au observat că atunci când calamarii înotau deasupra algelor, aceștia căpătau o culoare mai închisă, în timp ce în alte părți ale rezervorului erau mai deschiși la culoare. Era ca și cum își schimbau culoarea pentru a încerca să se camufleze mai bine, ceva care nu fusese încă recunoscut oficial la calamari.

„Artiștii” camuflajului

Emoționați de observația întâmplătoare, cercetătorii au efectuat un experiment controlat pentru a-și face o idee mai bună despre ceea ce se întâmplă. În cadrul experimentului, au lăsat o jumătate de rezervor să dezvolte alge, păstrând cealaltă jumătate curată și au instalat camere pentru a observa ce se întâmplă.

Desigur, calamarii s-au dovedit a fi niște artiști ai camuflajului, comutând între culorile închise și cele deschise, în funcție de locul în care stăteau. Deși se știa anterior că aceștia își pot schimba culoarea, calamarii nu fuseseră observați până acum folosindu-și abilitățile în acest fel.

„Acest efect este într-adevăr izbitor. Sunt încă surprins că nimeni nu a observat această abilitate înaintea noastră. Asta arată cât de puțin știm despre aceste animale minunate”, a spus dr. Zdenek Lajbner.

Descoperirea demonstrează importanța mediilor de pe fundul oceanului pentru supraviețuirea acestor animale, o înțelegere care ar putea contribui la cercetarea conservării.

„Dacă substratul este important pentru calamari pentru a evita să fie prădați, atunci asta indică faptul că creșterile sau scăderile populațiilor de calamari sunt mult mai legate de sănătatea recifului de corali decât am crezut”, a spus dr. Nakajima.

Impunătoarea cobră regală. Câte specii ale acestui „suveran” există în realitate?

Sute de specii de mamifere nedescoperite încă se mai ascund în sălbăticie

Nevertebratele simt durerea și ar trebui tratate în cunoștință de cauză

Test de cultură generală. Care este cel mai rapid animal terestru?