Home » Natură » Test de cultură generală. Câte oceane există pe Pământ?

Test de cultură generală. Câte oceane există pe Pământ?

Oceanul Arctic. Sursa foto: Profimedia
Publicat: 11.05.2022

Oceanul este un corp masiv de apă sărată care acoperă aproximativ 72% din suprafața Pământului.

Potrivit NOAA, există un ocean global. Cu toate acestea, a fost împărțit în regiuni geografice distincte de către țări și oceanografi.

Astăzi, majoritatea statelor, printre care și SUA, recunosc cinci bazine oceanice: Arctic, Atlantic, Indian, Pacific și Sudic. Cumulat, formează 97% din apa care se găsește pe planetă, potrivit World Atlas.

Oceanul Arctic

Cel mai mic, rece și puțin adânc dintre oceane, Oceanul Arctic este localizat în nordul emisferei arctice din regiunea polară de nord. Este un bazin circular încercuit de masa continentală a Americii de Nord, Eurasieni, Groenlandei și a câtorva insule mai mici. Ocupă o suprafață de 45.389 kilometri.

Țările care au graniță comună cu acest ocean sunt Statele Unite, Canada, Islanda, Groenlanda, Norvegia și Rusia. Oceanul Arctic este situat într-o zonă climatică polară caracterizată de temperaturi neprietenoase. Lungi ore de întuneric acoperă oceanul în timpul iernii, iar vara este caracterizată de lumină permanentă.

Habitatul marin este un ecosistem fragil, dependent de schimbările de temperatură. Speciile periclitate de balene și morse locuiesc acolo. Flora oceanului este rară, cu excepția fitoplanctonului. Ca și în cazul celorlalte oceane ale lumii, schimbările climatice afectează ecosistemul și așa sensibil. cercetătorii estimează că gheața va dispărea de aici până în 2040, ceea ce ar afecta întreaga planetă.

Oceanul Atlantic

Ocupă o suprafață de 85.1300.000 kilometri pătrați fiind mărginit de masele continentale ale Americii de Nord și de Sud spre vest, respectiv de Asia și Africa spre est. Având în vedere întinderea enormă pe care o ocupă, climatul variază. Curenții calzi și reci din Atlantic influențează climatul zonelor de coastă.

Gulf Stream și Deriva Atlanticului de Nord sunt responsabile pentru temperaturile calde specifice coastelor nord-vestice ale Europei și a Insulelor Britanice, in vreme ce coastele Newfoundland din Canada, aflate la aceeași latitudine, trec prin temperaturi vitrege iarna.

Oceanul Atlantic a contribuit semnificativ la economia mai multor state. Depozitele de petrol, pietrele prețioase, depozitele de placer sunt sunt semnificative. Atlanticul posedă și resurse importante pentru pescari. Mai multe specii rare periclitate ale vieții marine precum broaștele țestoase, balenele, lamantinii, focile sau leii de mare sunt prezente aici. Deversările frecvente de petrol, plouarea municipală și industriala – toate acestea pun în pericol viața marină de aici.

Oceanul Indian

Acest ocean ocupă o suprafață de 70.560.000 de kilometri pătrați. Masa continentală eurasiatică se poziționează la nord de Oceanul Indian, Australia la vest, iar Oceanul Sudic și Antarctica la sud. 3741 de metri este adâncimea medie a acestui ocean, iar cel mai adânc punct este reprezentat de Fosa Diamantina, cu o adâncime de 8047 metri.

Regiunea Oceanului Indian experimentează un climat musonic. Ciclonul este un fenomen destul de des întâlnit în timpul sezonului cald. Acest ocean este de asemenea și cel mai cald din lume. Apele tropicale calde sunt cele care contribuie la o diversitate a vieții marine, cu o abundență de fitoplancton și flora marină care sa ajute la un lanț alimentar diversificat.

Astfel, Oceanul Indian oferă un mediu propice pentru pescari care sunt în căutare de ton sau creveți, specii care ajung mai apoi în piețele din întreaga lume. Cu toate acestea, în ciuda biodiversității, schimbările climatice au efecte și în această parte a lumii, afectând ecosistemul. Pescuitul excesiv din aceste ape afectează viața marină.

Oceanul Pacific

Cea mai mare parte din Oceanul Global, Pacificul este mărginit la nord de Oceanul Arctic, la sud de Oceanul Sudic, Australia și Asia la vest și de Americi la est. Ocupă o suprafață de 168.723.000 de kilometri pătrați, constituind o treime din planetă. Cel mai adânc punct al acestui ocean este reprezentat de Groapa Marianelor – 10.929 metri – localizată în vestul Pacificului de Nord.

Mare parte a acestui ocean este încă neexplorată din cauza adâncimilor foarte mari. Cu toate acestea, în apele mai puțin adânci din apropierea Australiei și Noii Zeelande au fost descoperite depozite de petrol și gaze naturale. Extracția de perle este o activitate comună în această zonă la care se adaugă o mare varietate de specii de pești.

În prezent, viața marină de aici este în pericol. Mai multe râuri poluate ajung în ocean. Îngrășămintele și pesticidele de la zonele agricole, apa industrială și de canalizare, toate acestea ajung în ocean.

Oceanul Sudic

Înconjurând Antarctica, la 60 grade latitudine sudică, Oceanul Sudic mai poartă și denumirea de Oceanul Antarctic. Cu toate că nu are o masă de teren care să îl limiteze la nord este tratat că o unitate oceanică distinctă datorită proprietăților diferite ale apelor oceanice. Este un ocean cu adâncimi mari, de 4000 și 5000 metri în majoritatea punctelor.

Cercetătorii estimează că aici se găsesc depozite mari de petrol și gaze, minerale, aur, placer, dar și multe altele. Găzduiește specii unice adaptate să supraviețuiască la astfel de condiții. Pinguinii, orcile, focile, calamari uriași sunt doar câteva dintre speciile cele mai reprezentative pentru Oceanul Arctic.

Un astronom de la Harvard crede că tehnologie extraterestră s-a prăbușit în Oceanul Pacific