Home » Natură » Un „dragon auriu” al adâncurilor, observat de oamenii de știință. Specia este foarte rară

Credit foto: Monterey Bay Aquarium Research Institute (MBARI)
Publicat: 07.05.2022

Biologii marini din cadrul unei expediții în Monterey Bay, California, SUA au observat recent un pește spectaculos și rar din adâncuri. Specia poartă numele unei creaturi mitice, „peștele-dragon” (highfin dragonfish sau Bathophilus flemingi). Aceasta este cea mai rară dintre speciile de „pești-dragon”, iar cercetătorii au mai observat indivizi vii doar de câteva ori până acum.

Timp de trei decenii, oamenii de știință de la Monterey Bay Aquarium Research Institute (MBARI) au explorat adâncurile cu ajutorul vehiculelor controlate de la distanță, descoperind numeroase bestii fascinante, inclusiv câteva specii de pești-dragon. Cu toate acestea, specia din cazul de față s-a dovedit a fi cea mai dificil de reperat. Acest pește a fost găsit la adâncimea de 300 de metri.

„Sunt animale uimitoare”, a spus Bruce Robison, cercetător la MBARI și coordonator al echipei care a făcut descoperirea.

Peștele-dragon devine aproape invizibil în adâncuri

Pigmenții care conferă culoare solzilor peștelui ar putea fi, de fapt, o formă de camuflaj, pentru că aceste nuanțe absorb ultimele raze de lumină albastră care ajunge în adâncuri, astfel că peștele devine aproape invizibil în mediul său. „Însă, atunci când noi ne îndreptăm lumina asupra sa, peștele este de-a dreptul superb”, a adăugat Robison.

Peștii-dragon folosesc bioluminescența pentru a-și prinde prada și pentru a se feri la rândul lor de prădători. „Mulți prădători vânează prin observarea siluetelor sau umbrelor prăzii în contrast cu lumina apelor de deasupra”, a explicat Robison, potrivit Live Science.

Descoperirea peștelui-dragon, total neașteptată

Atunci când Robison și echipa sa au descoperit peștele, aceștia se aflau la bordul unui vas de expediție, Western Flyer, desfășurând numeroase experimente și observații într-un timp relativ scurt. În ciuda programului încărcat, echipa de la bordul vasului trebui să fie atentă și pregătită în orice moment să reacționeze la neașteptat, pentru că niciodată nu se știe ce poate ieși la iveală.

„Suntem exploratori. Dacă vrei să vezi ceva uimitor, adesea trebuie să renunți la altceva. De multe ori, adevărata bucurie a acestor expediții vine de la lucrurile pe care nu le poți anticipa”, a mai spus Robison.

Nici curenții din adâncurile oceanelor nu scapă de efectele schimbărilor climatice