Home » Natură » Noi organisme microscopice, descoperite în adâncurile Gropii Atacama, îi derutează pe cercetători

Credit: Victor Vescovo/Twitter
Publicat: 23.03.2022

Atunci când omul de știință Osvaldo Ulloa a coordonat o expediție la 8.000 de metri adâncime, într-o zonă în care niciun om nu a fost vreodată, echipa sa a descoperit organisme microscopice care au generat mai multe întrebări decât răspunsuri.

Echipa s-a scufundat în Groapa Atacama, creat de întâlnirea a două plăci tectonice în estul Oceanului Pacific. „Am reușit performanța de a duce oameni în groapă, acolo unde nicio altă ființă umană nu a mai fost până acum”, a declarat pentru AFP Ulloa, directorul Institutului Millennium de Oceanografie de la Universitatea din Concepcion.

El a fost însoțit de exploratorul american Victor Vescovo și de directorul adjunct al Millennium, Ruben Escribano, în această călătorie de 12 săptămâni în largul coastei nordice din Chile, în șanțul lung de 5.900 de kilometri, care se întinde până în Ecuador.

Expediția, denumită Atacama Hadal, a ajuns la o adâncime de 100 de metri, când echipa era deja înconjurată de întuneric, viziunea membrilor echipajului fiind limitată la ceea ce putea capta puternica lumină LED a submarinului.

Descoperirile au ridicat numeroase întrebări

Cu toate acestea, din întuneric au ieșit la iveală exemple remarcabile de viață. „Am dat peste structuri geologice, iar acolo am văzut un tip de holothurians sau castraveți de mare translucizi, ca niște jeleuri, pe care nu îi înregistrasem și care, cel mai probabil, erau specii noi”, a declarat Ulloa.

„Am descoperit, de asemenea, comunități bacteriene care aveau filamente despre care nici măcar nu știam că există în Groapa Atacama și care se hrănesc cu compuși chimici și anorganici. Acest lucru a deschis un număr imens de întrebări. Care sunt acești compuși? Ce tip de bacterii sunt acestea? Nu avem nicio idee, va trebui să ne întoarcem acolo”.

Expediția a găsit, de asemenea, specii de amfipode, un tip de crustacee înrudite îndeaproape cu creveții, care erau crustacee necrofage, viermi segmentați și pești translucizi. Aceștia au fost descoperiți în același loc în cadrul unei expediții fără echipaj uman în 2018, potrivit ScienceAlert.

„Un proiect incredibil de ambițios”

Groapa Atacama, cunoscut și sub numele de Groapa Peru-Chile, se află acolo unde converg plăcile tectonice Nazca și America de Sud, fiind o zonă care a produs numeroase cutremure și tsunami.

„Vom plasa trei senzori pe placa sud-americană și doi pe placa Nazca pentru a vedea cum se deformează fundul oceanic”, a declarat Ulloa.

Dispozitivele le vor permite oamenilor de știință să observe unde se acumulează energie în zonele care nu au avut un cutremur, ajutând astfel la predicția locului unde va avea loc următorul.

„Este un proiect incredibil de ambițios”, a declarat Ulloa, adăugând că este „cel mai mare experiment care a fost făcut în geologia subacvatică din Chile”.

Senzorii urmează să fie plasați în a doua jumătate a acestui an.

Astronomii descoperă oceanele ascunse ale sateliților naturali cu ajutorul câmpurilor magnetice