Home » Natură » Mai multe specii de reptile ar putea fi în pericol de dispariție decât se credea până acum

Publicat: 31.05.2022

Un instrument de învățare automată estimează riscul de dispariție pentru specii care nu erau anterior considerate prioritare pentru conservare.

Lista Roșie a speciilor amenințate, publicată de Uniunea Internațională pentru Conservarea Naturii (IUCN), identifică speciile aflate în pericol de dispariție.

Acum, un studiu publicat în PLOS Biology de Gabriel Henrique de Oliveira Caetano de la Universitatea Ben-Gurion din Negev, Israel, și colegii săi, prezintă un nou instrument de învățare automată pentru evaluarea riscului de extincție, iar apoi utilizează acest instrument pentru a arăta că speciile de reptile care nu sunt incluse pe listă din cauza lipsei de evaluare sau de date sunt mai susceptibile de a fi amenințate decât speciile evaluate.

Lista speciilor amenințate este cea mai cuprinzătoare evaluare a riscului de dispariție a speciilor și informează politica și practicile de conservare la nivel mondial.

Lumea noastră se confruntă cu o criză a biodiversității provocate de om

Cu toate acestea, procesul de clasificare a speciilor este unul dificil, iar multe specii de animale nu au fost evaluate sau nu dispun de date suficiente, ceea ce creează lacune în măsurile de protecție.

Pentru a evalua 4.369 de specii de reptile care nu au putut fi prioritizate anterior pentru conservare și pentru a dezvolta metode precise de evaluare a riscului de dispariție a speciilor obscure, acești cercetători au creat un model computerizat de învățare automată.

Modelul a atribuit categoriile de risc de extincție celor 40% din reptilele din lume care nu aveau evaluări publicate sau care erau clasificate drept în pericol la momentul studiului.

Cercetătorii au constatat că numărul de specii amenințate este mult mai mare decât cel reflectat în Lista Roșie și că atât reptilele neevaluate, cât și cele cu date insuficiente au avut o probabilitate mai mare de a fi amenințate decât speciile evaluate.

Sunt necesare studii viitoare pentru a înțelege mai bine factorii specifici care stau la baza riscului de extincție în cazul reptilelor amenințate, pentru a crea planuri de conservare care să includă speciile amenințate nou identificate.

Cum sunt distribuite speciile amenințate pe glob?

„În ansamblu, modelele noastre prezic că starea de conservare a reptilelor este mult mai rea decât se estimează în prezent și că sunt necesare acțiuni imediate pentru a evita dispariția biodiversității reptilelor„, au avertizat autorii.

„Este important de menționat că speciile de reptile suplimentare identificate ca fiind amenințate de modelele noastre nu sunt distribuite aleatoriu pe glob sau în arborele evolutiv al reptilelor. Informațiile noastre suplimentare evidențiază faptul că există mai multe specii de reptile în pericol – în special în Australia, Madagascar și bazinul Amazonului – toate acestea având o diversitate ridicată de reptile și ar trebui să fie vizate de eforturi suplimentare de conservare”, a adăugat co-autorul Shai Meiri.

„Munca noastră ar putea fi foarte importantă pentru a ajuta eforturile globale de prioritizare a conservării speciilor aflate în pericol. Lumea noastră se confruntă cu o criză a biodiversității și cu schimbări grave provocate de om la nivelul ecosistemelor și al speciilor, însă fondurile alocate pentru conservare sunt foarte limitate. Prin urmare, este esențial să folosim aceste fonduri limitate acolo unde acestea ar putea aduce cele mai multe beneficii. Instrumentele avansate – precum cele pe care le-am utilizat aici, împreună cu datele acumulate, ar putea reduce considerabil timpul și costurile necesare pentru evaluarea riscului de dispariție”, a explicat și co-autorul Uri Roll, potrivit EurekAlert.

„Sfârșitul a miliarde de ani de istorie evolutivă”. O cincime din toate speciile de reptile ar putea dispărea