Home » Natură » „Sfârșitul a miliarde de ani de istorie evolutivă”. O cincime din toate speciile de reptile ar putea dispărea

Publicat: 07.05.2022

Peste 21% din speciile de reptile sunt amenințate cu dispariția la nivel mondial, potrivit unei evaluări globale, prima de acest fel, a peste 10.000 de specii.

Constatările arată că unele reptile, inclusiv multe specii de crocodili și broaște țestoase, necesită eforturi urgente de conservare pentru a preveni dispariția lor.

„Rezultatele evaluării globale a reptilelor semnalează necesitatea de a intensifica eforturile globale de conservare a acestora”, a declarat Neil Cox, de la Uniunea Internațională pentru Conservarea Naturii, co-autor al studiului.

„Deoarece reptilele sunt atât de diverse, ele se confruntă cu o gamă largă de amenințări într-o varietate de habitate. Este necesar un plan de acțiune pentru a proteja aceste specii, cu toată istoria evolutivă pe care o reprezintă.”

Studiul a fost publicat în revista Nature.

Care sunt principalele amenințări la adresa reptilelor?

Autorii studiului spun că principalele amenințări la adresa reptilelor provin din agricultură, exploatarea forestieră, dezvoltarea urbană și speciile invazive, deși recunosc că riscul pe care îl reprezintă schimbările climatice este incert.

În total, din cele 10.196 de specii evaluate, ei au constatat că cel puțin 1.829 (21%) de specii erau amenințate cu dispariția (clasificate ca fiind vulnerabile, în pericol sau în pericol critic de dispariție).

Crocodilii și broaștele țestoase se numără printre speciile cele mai amenințate, cu 57,9% și, respectiv, 50% dintre cele evaluate ca fiind în pericol.

Cu toate acestea, cercetarea a arătat că eforturile deja depuse pentru conservarea mamiferelor, păsărilor și amfibienilor amenințați au mai multe șanse decât se așteptau să fie benefice și pentru multe reptile amenințate.

Autorii studiului spun că multe dintre riscurile pe care le întâlnesc reptilele sunt similare cu cele ale altor grupuri de animale și sugerează că eforturile de conservare pentru a proteja aceste grupuri – inclusiv restaurarea habitatului și controlul speciilor invazive – ar putea fi, de asemenea, în beneficiul reptilelor.

O criză care amenință toate speciile

„Rezultatele acestui studiu arată că cercetarea privind conservarea reptilelor nu mai trebuie să fie umbrită de cea a amfibienilor, păsărilor și mamiferelor. Este îngrijorător, totuși, faptul că mai mult de o cincime din toate speciile de reptile cunoscute sunt amenințate”, a declarat Mark Auliya de la Muzeul de Cercetare Zoologică din Bonn, Germania, potrivit Phys.org.

Pe lângă broaște țestoase și crocodili, reptilele din studiu au inclus șopârle, șerpi și tuatara, singurul membru în viață al unei linii genealogice care a evoluat în perioada triasică acum 200 de milioane până la 250 de milioane de ani.

„Multe reptile, cum ar fi tuatara, sunt ca niște fosile vii, a căror pierdere ar însemna sfârșitul nu doar al unor specii care joacă roluri unice în ecosisteme, ci și al multor miliarde de ani de istorie evolutivă”, a declarat Mike Hoffmann, de la Societatea Zoologică din Londra.

Un alt expert, Maureen Kearney, director de program la National Science Foundation, a declarat că „pierderea potențială a unei cincimi din toate speciile de reptile ne amintește cât de mult din biodiversitatea Pământului este pe cale de dispariție, o criză care amenință toate speciile, inclusiv oamenii”.

Strămoșul tuturor reptilelor cu solzi, descoperit de oamenii de știință în Argentina