Home » Natură » Noi specii de păsări nectarinide, descoperite pe insulele îndepărtate din Indonezia

Masculul păsării Wakatobi (Cinnyris infrenatus). Foto: Nicola Marples și David Kelly, Trinity College Dublin
Publicat: 30.10.2022

Zoologii de la Colegiul Trinity, din Irlanda, care lucrează cu o echipă de cercetare din Indonezia, au descoperit noi specii de păsări nectarinide tropicale, foarte colorate.

Printre aceste noi specii de păsări nectarinide se numără pasărea Wakatobi (Cinnyris infrenatus), care trăiește pe micile insule Wakatobi, aflate în centrul Indoneziei.

Cercetătorii au examinat, de asemenea, și păsări mai răspândite, precum Cinnyris jugularis și Leptocoma sericea, și au descoperit că unii indivizi făceau parte, de fapt, din alte specii necunoscute.

Combinate, aceste descoperiri interesante au implicații importante pentru înțelegerea evoluției în această regiune biodiversă.

Noi specii de păsări nectarinide, găsite în Indonezia

Trăind la tropice din Africa până în Australia, nectarinidele seamănă cu păsările Colibri americane și umplu o nișă ecologică similară. Masculii de nectarinide au adesea un penaj strălucitor, cu pene irizate sau „metalice” care strălucesc în lumina soarelui.

Timp de sute de ani, zoologii au numit noi specii de păsări nectarinide examinând penajul; dintre aceste specii, 140 fiind în prezent recunoscute. Cu toate acestea, folosind noi forme de dovezi, inclusiv ADN, înregistrări de cântece și analize statistice ale măsurătorilor corporale, zoologii au dezvăluit că această familie este chiar mai diversă decât se credea, notează Eurek Alert.

Completând munca lui Darwin și pe cea a lui Wallace

Această lucrare a fost realizată în colaborare de către cercetători de la Școala de Științe Naturale de la Trinity și de către cercetători de la Universitas Halu Oleo, din Sulawesi, Indonezia, și a fost publicată în Zoological Journal of the Linnean Society. Coincidență sau nu, acest jurnal a fost primul care a publicat teoriile evoluționiste ale lui Charles Darwin și ale lui Alfred Russel Wallace în 1858.

„Una dintre descoperirile majore ale lui Wallace este denumită ‘Linia lui Wallace’, o graniță între mările adânci și cele puțin adânci, pe care multe animale nu au reușit să o traverseze, ceea ce duce la diferențe mari între speciile găsite de ambele părți. Pasărea Cinnyris jugularis a părut a fi o excepție, fiind găsită din China până în Australia, Linia lui Wallace trecând chiar prin mijlocul habitatului său”, explică Fionn Ó Marcaigh.

„Noul studiu, totuși, a arătat că cele două populații reprezintă de fapt două specii diferite, în conformitate cu predicțiile originale ale lui Wallace. Leptocoma sericea era deja cunoscută ca fiind supusă liniei lui Wallace, dar noile cercetări au arătat că populația din jurul Sulawesi este o specie separată de cea din Noua Guinee”, a continuat cercetătorul.

Cât de răspândite sunt aceste noi specii de păsări nectarinide?

În ciuda acestei divizări, Cinnyris jugularis acoperă un areal destul de larg pentru o pasăre atât de mică. Pe de altă parte, recent descoperita pasăre Wakatobi, se limitează la micile insule Wakatobi, în largul coastei Sulawesi. Insulele mici și izolate ca acestea au propriile lor procese evolutive, iar acestea produc adesea specii unice, ca în celebrul caz din Galapagos.

Anterior, oamenii de știință de la Trinity au identificat în aceeași zonă două noi specii dintr-o familie diferită de păsări, ceea ce a făcut ca zona să fie considerată deosebit de importantă pentru biodiversitate.

Biodiversitatea se găsește chiar și în orașe

Pe lângă faptul că este unică din punct de vedere genetic, pasărea Wakatobi are, de asemenea, un penaj mai întunecat, un cântec mai ascuțit și aripi mai scurte decât Cinnyris jugularis. Aripile sale scurte au contribuit probabil la rămânerea sa pe Insulele Wakatobi, în timp ce Cinnyris jugularis coloniza pe distanțe lungi pe deasupra mării.

„Identificarea păsării Wakatobi ne amintește că biodiversitatea este peste tot. Această pasăre nu a fost găsită într-o pădure tropicală îndepărtată, ci de-a lungul orașelor și satelor aglomerate. Să sperăm că copiii din Wakatobi se vor putea bucura de aceste păsări speciale și în generațiile viitoare”, a spus dr. David Kelly, de la Trinity.

Penele păsărilor marine sunt afectate chiar și de cele mai mici cantități de petrol

Test de cultură generală. Unde trăiesc lemurii?

Tot mai multe dovezi indică faptul că urșii nu sunt carnivori

Pitonii pot înghiți aproape orice. Totuși, cum reușesc?