Home » Natură » Rechinul „demon” cu ochii albi, descoperit în largul Australiei

Rechinul „demon” cu ochii albi, descoperit în largul Australiei

Foto: William T White et al., Journal of Fish Biology, 2023
Publicat: 17.05.2023

Rechinul „demon” cu ochii albi, o nouă specie de rechin de adâncime, a fost în sfârșit identificat, la zeci de ani după ce o femelă gestantă moartă a acestei specii a fost colectată pentru prima dată în largul coastei Australiei de Vest.

Rechinul „demon” cu ochii albi a fost inițial identificat greșit și a fost considerat o nouă specie abia după ce oamenii de știință au aruncat o a doua privire asupra carcasei sale bizare de ou care stătuse într-un depozit de muzeu timp de ani întregi.

Noua specie, care a fost descrisă într-un studiu publicat în Journal of Fish Biology, a fost numită Apristurus ovicorrugatus, care este derivat din latinescul pentru ou, „ovi”, și „corrugatus”, adică ondulat, cu referire la carcasele de ouă ondulate care au dus la descoperirea speciei.

Pe lângă carcasele unice de ouă, A. ovicorrugatus posedă și iriși albi neobișnuiți, strălucitori.

„Aceasta nu este o trăsătură comună pentru o specie de apă adâncă și doar o singură altă specie, Apristrus nakayai, din Noua Caledonie și Papua Noua Guinee (PNG) împărtășește acest caracter”, a spus Will White, ihtiolog la Commonwealth Scientific and Industrial Research Organization (CSIRO) și autor principal al studiului.

Ce este rechinul „demon” cu ochii albi?

Apristrus este un gen de rechin-pisică. Sunt cunoscuți în mod obișnuit drept rechini fantomă sau demon. Este unul dintre cele mai diverse genuri de rechini din lume, cu aproximativ 40 de specii cunoscute.

În timp ce majoritatea speciilor de rechini dau naștere unor pui vii, restul sunt ovipare, adică depun ouă. Carcasele de ouă, cunoscute colocvial și sub numele de „poșete ale sirenelor”, au adesea cârcei lungi care le permit să se atașeze de alge sau pietre.

În 2011, cercetătorii au dat peste o carcasă de ou extrem de ciudată care conținea un embrion de rechin. Era clar că rechinul aparținea genului Apristrus, dar carcasa nu se potrivea cu nicio specie cunoscută.

Timp de peste un deceniu, carcasa de ouă a rămas un mister, până când oamenii de știință au găsit încă două la Australian National Fish Collection, care se află sub umbrela CSIRO, relatează Live Science.

„Carcasele de ouă aveau creste longitudinale foarte distinctive pe suprafețele lor, care erau în formă de T în secțiune transversală. S-a descoperit că doar o altă specie din lume are carcase de ouă cu această formă de crestătură și aceea este dintr-un gen complet diferit”, a spus White.

Un rechin rătăcit printr-un muzeu

White și colegii săi au căutat apoi prin baza de date a colecțiilor pentru a vedea dacă au fost găsite alte exemplare de Apristrus neidentificate în mica regiune în care au fost colectate carcasele de ouă. În cele din urmă, au găsit femela gestantă: un rechin lung de 46,7 centimetri care a fost identificat greșit drept un rechin-pisică din China de Sud (Apristurus sinensis).

Femela purta o singură carcasă de ouă, iar aceasta se potrivea cu cea pe care o găsiseră acum un deceniu.

„Din fericire, specimenul de femelă pe care l-am găsit conținea o carcasă de ou cu crestături identice și ne-a confirmat suspiciunile”, a spus White.

De ce este important rechinul „demon” cu ochii albi?

Cercetătorii spun că descoperirea lui A. ovicorrugatus evidențiază importanța formei carcasei de ouă pentru identificarea speciilor. În Australia, membrii publicului sunt invitați să încarce imagini cu carcase de ouă într-o bază de date globală, permițându-le oamenilor de știință să înțeleagă mai bine unde se reproduc rechinii care depun ouă.

Carcasele de ouă de A. ovicorrugatus au fost găsite atașate de corali, sugerând că specia s-ar putea baza pe aceste organisme pentru reproducere.

În continuare, White și colegii săi cercetează colecțiile muzeelor pentru a găsi mai multe specii noi și pentru a vedea ce altceva ar mai fi putut trece cu vederea sau identifica greșit curatorii.

Cea mai mortală ciupercă din lume și-a schimbat strategia de reproducere