Home » Natură » Efectul extrem de profitabil pe care îl au păsările și liliecii pentru recoltele din nordul Peru

Foto: Carolina Ocampo-Ariza et al., Ecological Applications, 2023
Publicat: 15.06.2023

Populațiile sănătoase de lilieci și de păsări nu contribuie doar la menținerea în echilibru a pădurilor tropicale uscate, pe cale de dispariție, din nordul Peru. Pentru recoltele de cacao (ingredientul principal al ciocolatei) din regiune, acești prădători valorează aproape 1.000 de dolari per hectar de producție anuală.

În pădurile tropicale uscate din nordul Peru, fermierii cultivă unele dintre cele mai aromate plante de cacao din lume. Acest soi se numește Blanco de Piura, numit după pulpa albă suculentă și după regiunea care se suprapune cu arealul său biologic, care este foarte aproape de locul originilor antice ale cacauei. Pe tot globul, ciocolatierii admiră această cacao cu aromă fină, dar localnicii o și laudă; și nu numai ei, inclusiv păsările, liliecii, furnicile, veverițele și multe alte specii sunt vizitatori frecvenți ai sistemelor agroforestiere de cacao.

Modelul convențional de cultivare a cacauei în monoculturi favorizează randamentul pe termen scurt, dar este și fragil, creat cu riscuri ecologice și economice pentru micii fermieri. Un motiv este că cacaua este o plantă de subarboret, dar în modelul convențional este cultivată fără umbra pe care se bazează în dezvoltarea sa timpurie.

Atunci când cacaua este singura plantă din acest model, resursele sunt limitate pentru insecte și alte creaturi care altfel ar fi susținute și echilibrate de un întreg ecosistem forestier, arată Phys.org.

Ar putea recoltele de cacao să beneficieze de pe urma agrosilviculturii?

Agrosilvicultura de cacao, care se distinge de metodele convenționale prin prezența arborilor pe lângă cacao, face parte din Inițiativa pentru Soluții Pozitive pentru Natură a CGIAR. numită și NATURE+.

Practicanții agroforesterii de cacao plantează o varietate de copaci unul lângă altul, unii pentru cherestea, alții pentru fructe și alții care susțin fauna sălbatică. Dar acest lucru nu este un sacrificiu făcut de dragul biodiversităţii.

Cercetătorii NATURE+ de la Alliance of Bioversity International și CIAT au descoperit că fermierii și recoltele de cacao au beneficii de pe urma creaturilor care numesc această pădure „acasă”.

În nordul Peru, agropădurile de cacao irigate sunt oaze fructuoase într-un mediu altfel arid. Ar fi rezonabil să presupunem că fermierii trebuie să concureze cu animalele și insectele care îi înconjoară, dar realitatea este diferită. În ultimii doi ani, Carolina Ocampo-Ariza și colegii săi au documentat modul în care păsările și liliecii din regiune sunt unii dintre cei mai mari colaboratori ai fermierilor.

Descoperirile echipei au fost publicate în Ecological Applications.

Păsările și liliecii din nordul Peru

Ocampo-Ariza și echipa ei au descoperit că păsările își petrec zilele, iar liliecii își petrec nopțile consumând afidele și ploșnițele care altfel le-ar dăuna micilor flori albe ale arborilor de cacao, precum și fructelor tinere. Iar mai puține flori ar fi însemnat mai puține fructe și mai puțină cacao de vândut.

De fapt, atunci când Ocampo-Ariza a împiedicat păsările și liliecii să acceseze pomii individuali de cacao, ea a descoperit că acei copaci au avut parte de cele mai mari daune și au avut cele mai mici randamente.

În mod cumulativ, ea a descoperit că prezența păsărilor și a liliecilor a reprezentat 54% din productivitatea totală a arborilor de cacao din studiul ei. Ea explică că păsările și liliecii oferă un „serviciu de prădare a dăunătorilor” fără niciun cost pentru fermier sau pentru mediu. Și randamentul avut de recoltele de cacao care rezultă din această protecție? Valorează aproximativ 959 de dolari per hectar pe an pentru fermierii de cacao din Peru din locul în care a fost efectuat studiul.

Recoltele de cacao și furnicile

Ocampo-Ariza și-a petrecut mult timp uitându-se și la furnici. În timpul experimentului său de un an, ea a înregistrat 4.737 de furnici vizitatoare, dintre care 40% erau din genul Nylanderia, un grup răspândit la nivel global, cunoscut pentru prietenia sa cu insectele care sug sevă, care sunt dăunătoare pentru culturile de copaci. (În acest mutualism, afidele și ploșnițele produc seva cu care se hrănesc furnicile în schimbul, probabil, al protecției față de prădători.)

Dar Ocampo-Ariza a descoperit că nu abundența de Nylanderia a fost cea care le-a făcut dăunătoare pentru agropădurile de cacao. După cum se dovedește, Nylanderia s-a corelat doar cu randamentele reduse de cacao în locurile de studiu care erau situate departe de pădurile native. Deși Ocampo-Ariza nu cunoaște încă motivul exact pentru care se întâmplă acest lucru, ea emite ipoteza că speciile native neidentificate neutralizează efectul acestei populații prolifice de furnici în sistemele agroforestiere de cacao care sunt situate în imediata apropiere a pădurilor native.

Studiile continuă

În următoarea fază a cercetării, Ocampo-Ariza intenționează să analizeze interacțiunile la nivel de specie dintre copacii nativi de umbră, păsări, lilieci și insecte. Ea vrea să știe cine mănâncă pe cine și de ce condiții au nevoie animalele benefice pentru a rămâne în sistemele agroforestiere. În cele din urmă, acesta este modul în care agrosilvicultura progresează, cu cercetări și aplicații la nivel de ecosistem și la nivel trofic.

Serviciile ecosistemice oferite de un grup de organisme într-o zonă pot fi furnizate de alte organisme într-o altă zonă. În timp ce păsările și liliecii ajută la producția de cacao în pădurile tropicale uscate din nordul Peru, rozătoarele, șerpii sau alt organism pot fi actorii principali într-o regiune diferită.

Pentru că este ghidată de principiile policulturii și de conservarea biodiversității native, agrosilvicultura din două regiuni diferite nu va arăta la fel. Pentru a aborda această complexitate, oamenii de știință dezvoltă un instrument bazat pe web care să compileze zeci de ani de cercetare, cum ar fi cea a lui Ocampo-Ariza, pentru a genera proiecte agroforestiere care sunt specifice locației și accesibile fermierilor individuali.

Instrumentul (disponibil la cacaodiversity.org) va fi testat cu comunitățile din Peru în acest an.

Peștera cristalelor și misterele sale. Are formă de potcoavă și măsoară 109 metri lungime