Home » Natură » Furnicile dintr-o colonie s-au prefăcut că sunt moarte pentru a scăpa de prădători

Publicat: 18.05.2023

Regatul animal este plin de tot felul de relații prădător-pradă, de la larvele care își lansează capul precum un harpon, până la camuflajul atent evoluat. Evitarea prădătorilor este o muncă dificilă pentru multe specii de animale. A se preface mort ar putea fi considerat un truc distractiv atunci când vine de la un animal de companie, dar cercetătorii din Australia au descoperit că o întreagă colonie de furnici poate face același lucru pentru a evita să fie mâncată.

În timp ce studiau oposumul pigmeu și cuiburile de lilieci de pe Insula Kangaroo, Australia, cercetătorii au descoperit că furnicile dintr-o întreagă colonie (Polyrhachis femorata) s-au prefăcut că sunt moarte.

Întreaga colonie era atât de nemișcată încât echipa a crezut că grupul chiar era mort, până când una dintre furnici s-a mișcat. Cercetătorii cred că aceasta este prima observație mondială a acestei acțiuni făcută de către o colonie de furnici. Aceasta este și prima dată când această specie a fost găsită pe insulă.

Furnicile dintr-o colonie s-au prefăcut că sunt moarte

„Mimetismul a fost perfect. Când am deschis cutia, am văzut toate aceste furnici moarte… și apoi una s-a mișcat ușor. Acest tip de imobilitate defensivă este cunoscut doar la câteva specii de furnici, la indivizi sau la grupuri specifice, dar nu cunoaștem alte cazuri când a fost observată la colonii întregi”, a spus profesorul S. „Topa” Petit într-o declarație.

Imitarea morții este observată la o serie de specii, de obicei mamifere precum oposumii, care folosesc această strategie pentru a evita prădătorii. La insecte, tehnica este de obicei observată numai la indivizi, inclusiv la alte specii de furnici, unde capacitatea lor de a rămâne nemișcate le poate salva de la a fi mâncate.

Comportamentul poate avea mai multe explicații

Insula Kangaroo a fost grav afectată de incendii de vegetație în 2019-2020, iar echipa crede că specia de furnici căuta în mod activ noi locuri de cuiburi, deoarece au fost găsite în zonele de habitat mallee nears. De asemenea, s-a descoperit că furnicile au astupat intrările din cutiile de cuib cu materie organică, posibil ca o apărare suplimentară împotriva prădătorilor, scrie IFL Science.

„În unele dintre cutiile care conțineau colonii de Polyrhachis femorata, unor indivizi le-a luat ceva timp să se oprească din mișcare, iar alții nu s-au oprit. Declanșatorii comportamentului sunt greu de înțeles”, a continuat Petit.

Echipa sugerează că, deși nu poate exclude comportamentul aparent al furnicilor ca fiind de supunere, de apărare sau pentru a evita detectarea prin nemișcare, ei cred că cea mai probabilă explicație este că furnicile se prefăceau a fi moarte. În plus, ei sugerează că cuiburile mai mici de furnici pot avea un succes mai mare cu această tehnică ca colonie pur și simplu pentru că există mai puțini indivizi care să rămână nemișcați la un moment dat.

Lucrarea este publicată în Australian Journal of Zoology.

Viermii marini parcă desprinși din folclorul japonez