Home » Natură » Chiar și cele mai scăzute niveluri de lumină artificială afectează ecosistemele

Chiar și cele mai scăzute niveluri de lumină artificială afectează ecosistemele

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 04.11.2023

Noi studii privind lumina artificială pe timp de noapte arată că impactul poluării luminoase este surprinzător de extins, chiar și nivelurile scăzute de lumină artificială perturbând comunități de specii și ecosisteme întregi.

Studiul, publicat în Philosophical Transactions of the Royal Society B, analizează efectele poluării luminoase în sisteme ecologice complexe, inclusiv în sol, pășuni și comunități de insecte.

Condusă de cercetători de la Centrul german pentru cercetarea biodiversității (iDiv) și de la Universitatea Friedrich Schiller din Jena, colecția constată prezența tot mai mare a poluării luminoase, subliniind în același timp efectul de domino pe care poluarea luminoasă îl are asupra funcției și stabilității ecosistemelor.

Iluminatul perturbă comunități de specii și ecosisteme întregi

Cerul pe timp de noapte devine tot mai luminos, pe măsură ce utilizarea iluminatului artificial se răspândește pe tot globul. Cu o creștere anuală de până la 10%, prevalența poluării luminoase perturbă ciclurile naturale de lumină care au fost în mare parte constante de-a lungul istoriei Pământului.

Aceste cicluri luminoase sunt de o importanță vitală pentru organismele care se bazează pe lumină ca sursă de energie și de informații.

Cu ajutorul iDiv Ecotron, care constă în mai multe camere controlate de ecosisteme experimentale (așa-numitele EcoUnits), mai mulți cercetători au simulat și modificat condițiile de lumină pe timp de noapte.

Cerul pe timp de noapte devine tot mai luminos

Printre principalele constatări se numără capacitatea luminii artificiale de a ajunge la comunitățile din subsolul solului, influențând respirația bazală a solului și eficiența utilizării carbonului.

De asemenea, influențează activitatea nevertebratelor, reduce biomasa și diversitatea plantelor și modifică caracteristicile plantelor, cum ar fi pilozitatea frunzelor.

Studiile au arătat, de asemenea, că până și intensitățile scăzute de poluare luminoasă au efecte profunde nu numai asupra răspunsurilor comportamentale și fiziologice ale speciilor, ci și la niveluri mai complexe, cum ar fi comunitățile și rețelele ecologice.

„Răspunsurile lor individuale la iluminatul artificial și relațiile dintre ele determină rezultatul pentru întregul sistem ecologic. De exemplu, o deplasare a activității speciilor diurne și crepusculare către noapte crește riscurile de extincție în întreaga comunitate”, spune dr. Remo Ryser de la iDiv și Universitatea din Jena, potrivit Phys.org.

Fără precedent: Astronomii au detectat o explozie radio la 8 miliarde de ani-lumină depărtare de Pământ

Iată animalele care strălucesc sub lumină ultravioletă!

O galaxie aflată la 73 de milioane de ani-lumină distanță de Pământ, surprinsă cu Telescopul Hubble