Home » Natură » Păsările au început să se diversifice cu mult înainte ca dinozaurii să dispară

Păsările au început să se diversifice cu mult înainte ca dinozaurii să dispară

Publicat: 16.02.2024

O echipă internațională și multi-instituțională de biologi evoluționiști, specialiști în genetică și în filogenomică, a descoperit dovezi că păsările au început să se diversifice cu mult înainte ca dinozaurii să dispară.

În proiectul lor, raportat în Proceedings of the National Academy of Sciences, cercetătorii au analizat genomurile a sute de specii de păsări pentru a crea un arbore evolutiv cu rezoluție înaltă pentru clada Neoaves.

Cercetările anterioare au sugerat că asteroidul care a lovit Pământul acum milioane de ani nu doar că a dus la dispariția dinozaurilor non-aviari, ci și a dat startul unei mari divergențe pentru clada Neoaves (care include 95% dintre toate păsările moderne). În această nouă cercetare, echipa a găsit dovezi că păsările au început să se diversifice cu mult timp înainte de căderea asteroidului.

Păsările au început să se diversifice înainte ca…

Au fost făcute puține cercetări cu privire la istoria evolutivă a Neoaves, iar din cauza aceasta, arborele lor genealogic este incomplet. Pentru a rezolva această neglijare, cercetătorii au obținut mostre de la 118 specii și, în cadrul studiului, au analizat genomurile acestora. Au examinat date provenite de la 25.460 de loci genetice răspândite în patru clase de ADN, pe care le-au folosit pentru a construi un arbore genealogic, scrie Phys.org.

Echipa a descoperit că Neoaves au avut un strămoș comun care a trăit acum aproximativ 130 de milioane de ani. Au constatat, de asemenea, că cele două ramuri principale ale Neoaves s-au separat la începutul istoriei lor, una reprezentând în cele din urmă păsările de uscat, iar cealaltă păsările acvatice.

…un asteroid să distrugă majoritatea animalelor de pe Pământ

Oamenii de știință au estimat că separarea a avut loc în Cretacicul Târziu, cu mult înainte de evenimentul de frontieră K-Pg, adică venirea unui asteroid care a distrus dinozaurii și aproximativ 90% dintre animalele de uscat acum 66 de milioane de ani.

Cercetătorii au constatat că diversificarea a avut loc apoi într-un ritm constant, similar cu cel al plantelor, peștilor, insectelor și mamiferelor. Aceștia conchid că sunt necesare mai multe cercetări pentru a completa mai bine arborele genealogic al Neoaves.

Renii au evoluat să vadă mai bine pentru a găsi mâncarea preferată în întunericul iernii