Prima pagină Revista Descopera Editorial

ARCANUM, Craciun digital si vele spatiale

Marc Ulieriu 07.16.2007 | ● Vizualizări: 38
ARCANUM, Craciun digital si vele spatiale     editorial, ARCANUM, Arcanum: Of Steamworks & Magick Obscura, jocuri + zoom
Galerie foto (1)

Cu ceva vreme in urma, cand inca mai faceam nopti albe in fata computerului exclusiv pe seama jocurilor, am descoperit un titlu mai putin cunoscut, dar deosebit de interesant, care m-a captivat, prin concept, teme si poveste, inca din primul moment, asemenea unei carti bune.

In role-playing-game-ul Arcanum: Of Steamworks & Magick Obscura, jucatorul este aruncat intr-un fabulos univers fantasy, situat intr-un secol al XVIII-lea virtual, in care valorile victoriene si arhitectura gotica sunt background-ul confruntarii epice intre Lumea Veche (vrajitori, creaturi fantastice, zei stravechi si locuri misterioase) si Lumea Noua (revolutia industriala, inventatori, tehnologii si filosofi materialisti). In cele din urma, pe masura ce masina cu aburi, electricitatea si muncitorii castiga teren (in Arcanum avem la dispozitie, daca alegem sa ne construim un personaj modernist, inclusiv posibilitatea de a organiza o revolutie socialista!), antagonia taioasa de la inceputul povestii este absorbita de o simbioza fragila. Cheia intregului joc si calea de rezolvare a acestuia se afla, insa, intr-o dimensiune atemporala, accesibila mai degraba celor traditionalisti si apropiati de supranatural, decat tehnicienilor si proletariatului.

In viata reala, am regasit simbioza pomenita mai sus de nenumarate ori. Boom-ul economic si hi-tech care s-a produs in unele societati spre sfarsitul secolului XX, si care astazi, gratie globalizarii, promite sa cuprinda intreaga lume, a creat un univers eterogen, exotic si complicat. Singura cale de supravietuire (pasnica) a acestei lumi, la nivel politic, social si cultural, ramane impacarea si acceptarea diferentelor. Adica a lucrurilor vechi cu cele noi. Mai presus de politica unor lideri iluminati sau de principiile nascute dintr-un sistem de gandire sau altul, aceasta solutie a fost testata de societate, de noi toti. Daca privim lucrurile dintr-o perspectiva macrosociala, observam ca traim intr-o epoca in care, de exemplu, cinematograful nu a dus la disparitia teatrului; la randul sau, nu a fost inghitit de televiziune. Iar aparitia internetului nu a facut altceva decat sa diversifice gusturile si posibilitatile – de divertisment, dar si de informare. In acelasi context, e-book-urile si ziarele electronice nu au omorat hartia tiparita. Atheneul subzista printre cluburi, iar muzica clasica printre dance si manele. Traim intr-o epoca in care marea majoritate a valorilor si credintelor stravechi nu s-au pierdut nicidecum, ci doar sunt exprimate intr-un alt limbaj. Bunaoara, Craciunul (Chrismas) a fost digitalizat in X-mas. Sculptura in gheata, arta veche de secole in unele tari, se face azi cu lampi incandescente si lasere. Iar inginerii de la ESA lucreaza la un proiect de astronava bazat pe un concept vechi de secole – ambarcatiunea cu vela.

 

ASCULTĂ CE GÂNDEȘTI