Home » Stiinta » Fotosinteză este mult mai veche decât se credea.”A declanşat diversificarea grupurilor moderne”

Marina Manastîrlî 03.20.2016
Fotosinteza este procesul prin care plantele, algele şi cianobacteriile folosesc energia de la Soare pentru a extrage zahăr din apă şi dioxid de carbon, eliberând oxigenul ca produs rezidual.

Dar, există câteva grupuri de bacterii ce realizează o formă mai simplă de fotosinteză, ce nu produce oxigen. Un nou studiu sugerează că această formă mai primitivă de fotosinteză a evoluat în urmă cu mai mult de 3,5 miliarde de ani şi este considerată strămoşul fotosintezei de astăzi.

Fotosinteza este procesul ce susţine viaţa pe Pământ datorită eliberării de oxigen în atmosferă, dar şi prin furnizarea de energie pentru lanţurile alimentare. Evoluţia fotosintezei producătoare de oxigen a permis dezvoltarea formelor complexe de viaţă, cum ar fi plantele şi animalele terestre de acum 2,4 miliarde de ani.

Cu toate acestea, primul tip de fotosinteză nu producea oxigen. Acest tip ar fi evoluat în urmă cu aproximativ 3,5-3,8 miliarde de ani.

Noile cercetări au demonstrat că vechile grupuri de bacterii, care probabil nu mai există astăzi, au fost primele care au evoluat cea mai simplă formă de fotosinteză.

„Imaginea, care începe să se contureze, ne arată că în prima jumătate a istoriei planetei noastre, majoritatea formelor de viaţă au fost, probabil, capabile să realizeze fotosinteză”, a declarat autorul studiului, Tanai Cardona de la Departamentul de Ştiinţă a Vieţii din cadrul Colegiului Imperial din Londra.

Forma primitivă a fotosintezei este cunoscută sub numele de fotosinteză anoxigenică şi utiliza molecule de hidrogen, hidrogen sulfurat sau fier drept combustibil, în loc de apă.

Oamenii de ştiinţă au presupus că unul dintre grupurile de bacterii care foloseau fotosinteză anoxigenică au dezvoltat de scurt timp această capacitate şi apoi au transmis-o altor bacterii, utilizând transferul orizontal de gene. Acest proces donează un întreg set de gene, în acest caz cele necesare pentru a realiza fotosinteza.

Cu toate acestea, Cardona a creat un arbore de evoluţie a bacteriilor, analizând istoria proteinelor ​​esenţiale pentru fotosinteză anoxigenică. În urma acestei analize, el a fost capabil să descopere o origine mult mai străveche a fotosintezei.

„Analiza mea a arătat că fotosinteza anoxigenică precede diversificarea bacteriilor în grupurile moderne. De fapt, evoluţia fotosintezei oxigenice a dus, probabil, la dispariţia multor grupe de bacterii capabile de fotosinteză anoxigenică, declanşând diversificarea grupurilor moderne”, a explicat Tanai Cardona.

Mormântul unui copil, vechi de 78.000 de ani, oferă detalii importante despre oamenii timpurii