Home » Știință » Natura neobişnuită a unui fragment de asteroid descoperit recent într-o mină din Suedia – FOTO

Publicat: 16.06.2016
Fargmentul a fost denumit ,,Öst 65".

În cariera de calcar din Thorsberg, Suedia, a fost descoperit un fragment de meteorit cu un diametru de aproximativ 8 cm. Conform rezultatelor analizelor făcute asupra sa, fracţiunea a făcut parte dintr-un asteroid implicat într-o coliziune în interiorul centurii aflate între Marte şi Jupiter, în urmă cu 470 de milioane de ani.

Cercetătorul suedez Briger Schmitz sugerează că în timpul unui astfel de impact s-au format rocile cunoscute sub denumirea de ,,condrite L”. Astfel de formaţiuni au mai fost descoperite în sedimentele de la Thorsberg şi au fost datate în era Ordovicianului, o perioadă în care Emisfera Nordică a fost acoperită în cea mai mare parte cu apă populată cu numeroase specii de animale marine, cum au fost, de exemplu, trilobiţii.

Mina de calcar din Thorsberg, Suedia (Foto:astrowatch.net)

Specialiştii susţin că în zona minieră pe care au analizat-o au descoperit numeroase fosile ale acestor animale, însă meteoritul identificat recent este diferit, deoarece oxigenul şi cromul pe care le conţine au caracteristici neobişnuite. ,,În anul 2011, am descoperit un fragment de meteorit total diferit faţă de cele pe care le-am găsit până acum. Pentru mult timp, am spus că este un obiect misterios, deoarece nu se asemăna cu nimic. Vreme de 5 ani, am făcut toate analizele posibile, iar acum ştim cu siguranţă ce reprezintă”, a declarat Briger Schmitz pentru BBC News.

Oamenii de ştiinţă presupun că fragmentul, pe care ei l-au denumit ,,Öst 65″, provine dintr-un al doilea asteroid implicat în coliziunea produsă acum 470 de milioane de ani în interiorul centurii dintre Marte şi Jupiter. Cercetătorii au ajuns la această concluzie după ce au folosit tehnica cunoscută sub numele de datare cosmogenică. Cu ajutorul acesteia, specialiştii au putut afla timpul de expunere a fragmentului la radiaţiile din spaţiul cosmic.

Fragmentul de meteorit descoperit recent (Foto:astrowatch.net)

,,Am arătat că Öst 65 s-a desprins din asteroid în acelaşi timp în care condritele L au fost propulsate din acest obiect cosmic. Aceasta este cea mai bună dovadă a faptului că fragmentul pe care l-am descoperit povine a rezultat în urma acestui impact”, a adăugat Dr.Schmitz.

Rezultatele descoperirii făcute de cercetătorii suedezi întăresc ideea conform căreia, de-a lungul istoriei ei geologice, pe Terra au căzut asteroizi de mai multe tipuri. Mai mult decât atât, s-a demonstrat încă o dată că, în momentul de faţă, Sistemul Solar este foarte diferit faţă de cel existent în urmă cu peste 500 de milioane de ani.

Sursa: bbc.com