Home » Stiinta » Geologii americani vin cu o nouă teorie referitoare la apariţia vieţii pe Terra. Evenimentul s-ar fi produs în urma unui impact de proporţii

Autor: Alin Motogna 09.10.2016
Noua ipoteză i-ar putea ajuta pe oamenii de ştiinţă să înţeleagă de ce existenţa vieţii pe alte planete nu a fost descoperită până acum.

Geologii de la Rice University, SUA, susţin că apariţia vieţii pe Terra ar putea fi rezultatul coliziunii planetei noastre cu un alt obiect cosmic, în urmă cu aproximativ 4,4 miliarde de ani. Specialiştii cred că, în timpul acestui eveniment, carbonul a ajuns pentru prima dată în manta şi în scoarţa terestră.

În primele faze de existenţă ale planetei, temperatura acesteia era extrem de mare, fapt care nu ar fi permis apariţia şi dezvoltarea organismelor. Cercetătorii americani sunt, însă, de părere că, în timpul unei coliziune produse între Pământ şi o planetă asemănătoare cu Mercur, Terra ar fi absorbit carbonul existent la nivelul respectivului obiect cosmic, după care s-ar fi răcit.

,,Provocarea este de a explica originea elementelor volatile precum carbonul existent în afara nucleului terestru, în zona mantalei. Chiar dacă nu s-ar fi vaporizat în spaţiul cosmic în momentul în care planeta era practic topită, carbonul ar fi intrat în nucleul metalic al planetei, deoarece aliajele bogate în fier de acolo sunt asemănătoare cu carbonul”, susţine geologul Radjeep Dasgupta.

Nu este pentru prima dată când oamenii de ştiinţă susţin că metaloidul tetravalent existent pe Terra provine de pe o altă planetă. Conform ipotezei ,,late veneer”, o parte dintre substanţele chimice ce se găsesc pe Pământ sunt de origine extraterestră şi ar fi fost depozitate în straturile care compun Terra în urma impacturilor unor meteoriţi. Deşi, la prima vedere, poate fi plauzibilă, teoria nu poate demonstra cum coliziunile accidentale şi izolate provocate de meteoriţi puteau duce la răspândirea unor elemente echimice precum carbonul pe tot cuprinsul mantalei Pământului.

Folosind echipamente speciale, geologii de la Rice University au încercat să afle ce substanţe chimice ar fi dus la răspândirea carbonului în manta şi, mai mult decât atât, în ce condiţii s-a produs acest proces. Specialiştii au aflat astfel că, în cazul în care Terra ar fi intrat în coliziune cu alt obiect cosmic, carbonul ar fi putut rămâne în mantaua Pământului doar dacă celălalt corp ar fi conţinut în nucleul său un aliaj al fierului bogat în siliciu sau sulf.

Cu alte cuvinte, compoziţia chimică a straturilor geologice ce permit existenţa vieţii pe planeta noastră poate fi explicată numai în cazul în care Terra ar fi ,,înghiţit” o planetă de dimensiuni mai mici (asemănătoare cu Mercur) în urmă cu câteva miliarde de ani.

Oamenii de ştiinţă spun că, deşi mai trebuie să studieze şi alte elemente chimice (nu doar carbonul) pentru a putea afla modul în care primele organisme vii au apărut pe Terra, ideea cu care au venit i-ar putea ajuta să înţeleagă mai bine de ce existenţa vieţii pe alte planete nu a fost descoperită până acum.

Vă mai recomandăm şi: Cea mai veche fosilă de pe Pământ, descoperită recent. Conţine primele dovezi ale vieţii de pe Terra