Home » Stiinta » Reuşită de EXCEPŢIE, obţinută de două echipe distincte de cercetători. Este pentru prima dată când rezultatul a fost obţinut în afara unui laborator

Alin Motogna 09.21.2016
Rezultatele ar putea fi folosite pentru dezvoltarea computerelor cuantice.

Teleportarea cuantică a fost testată pentru prima oară în afara unui laborator de două echipe distincte de cercetători, una din Calgary, Canada, iar cealaltă din Hefei, China. Cele două grupuri au reuşit să transmită informaţie cunatică prin intermediul unor fibre optice, demonstrând nu numai posibilitatea experimentării acestui proces, ci şi folosirea lui pentru a dezvolta sisteme de comunicaţii care nu vor putea fi atacate niciodată.

Fenomenul demonstrat de specialişti se bazează pe aşa-numita ,,inseparabilitate cuantică„. Aceasta presupune existenţa a două particule inseparabile, al căror comportament se influenţează reciproc, indiferent de distanţa dintre cei doi corpusculi. Folosind această proprietate, teleportarea cuantică permite transferarea stării cuantice între particule în orice situaţie.

În cadrul celor două experimente, cercetătorii au obţinut rezultate similare folosind fibră optică pentru a transmite informaţie cuantică. În urmă cu 4 ani, oamenii de ştiinţă austrieci doborau un record mondial reuşind să teleporteze informaţie cu ajutorul laserelor pe o distanţă de aproximativ 143 de kilometri, însă cercetătorii spun că acest rezultat nu va fi la fel de folositor precum cele făcute publice recent de specialiştii canadieni şi chinezi.

Pentru a putea înţelege cele două experimente, cercetătorii ne propun să ne imaginăm că există trei persoane: Alice, Bob şi Charlie. Alice şi Bob vor să îşi transmită informaţii criptate, însă pentru a putea face acest lucru au nevoie de ajutorul lui Charlie. Alice îi transmite apoi lui Charlie o particulă, în timp ce Bob primeşte două particule, dintre care una o trimite lui Charlie. După aceea, Charlie măsoară cele două particule pe care le-a primit şi îşi dă seama că acestea nu mai pot fi diferenţiate.

În esenţă, starea cuantică a particulei lui Alice este transferată către particula lui Bob, fiind transmisă prin intermediul particulelor lui Charlie.

Experimentul canadienilor a urmat tocmai acest proces, cercetătorii reuşind să transmită informaţie cuantică pe o distanţă de circa 6,2 kilometri, prin intermediul unei reţele de fibră optică amplasate în oraşul Calgary. Chinezii au putut teleporta informaţie pe o distanţă de 12,5 kilometri, însă în cazul lor Charlie a făcut particulele inseparabile, transferând una dintre ele lui Bob.

Specialiştii spun că, deşi cele două experimente sunt deosebit de importante, deoarece pot fi folosite pentru a dezvolta computere cuantice, ele nu au fost, totuşi, îndeajuns de performante. Motivul principal îl constituie faptul că experţii au reuşit să transfere o cantitate foarte puţină de informaţii, maximul fiind atins de oamenii de ştiinţă canadieni, care au putut teleporta maximum 17 fotoni într-un singur minut.

Vă mai recomandăm şi: Primul computer cuantic a fost achiziţionat cu 10 milioane de dolari!

Chinezii revoluţionează din nou tehnologia. Au lansat primul satelit ”cuantic” din lume