Home » Stiinta » O echipă de savanţi unguri răstoarnă o ipoteză veche de 100 de ani ce priveşte teoria relativităţii a lui Einstein: energia întunecată nu există

Alexandru Voiculescu 04.07.2017
Acum 20 de ani, conceptul de energie întunecată a apărut, având menirea de a explica faptul că universul se extinde într-un ritm accelerat. Se consideră că universul este alcătuit din 68% din materie întunecată.

Totuşi, teoria nu este general acceptată, pentru că cel puţin până acum, savanţii nu au găsit o dovadă directă a existenţei acestei energii. Aşadar, se poate sugera că energia întunecată nici măcar nu există, conform unui studiu publicat în Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, notează IFL Science.

Studiul, condus de oameni de ştiinţă de la Universitatea Eötvös Loránd, din Ungaria, sugerează că potrivirea observaţiilor astronomice cu modelele aproximative ale universului au creat nevoia existenţei unei energii întunecate, dar de fapt există un hiatus în cunoaşterea umană.

Experţii consideră că diferitele regiuni din univers se extind cu diferite viteze, depinzând de distribuţia materiei în timp ce cosmosul păstrează media acestor expansiuni; un lucru pe care modelele standard folosite nu le ţin cont.

László Dobos, co-autorul acestui studiu, precizează că „ecuaţiile lui Einstein ale teoriei relativităţii, care descriu expansiunea universului, sunt atât de complexe din punct de vedere matematic, încât pentru 100 de ani nu au fost găsite soluţii pentru a lua în considerare efectele asupra structurilor cosmice”. Acesta mai adaugă şi că „nevoia de a ne baza pe aproximări inexacte ale acestor ecuaţii poate da posibilitatea apariţiei unor efecte secundare, precum nevoia de energie întunecată în modelele care trebuie să se potrivească cu datele obţiunute din observaţii”.

Pentru a testa această ipoteză, cercetătorii au elaborat o simulare computerizată pentru a compara un model cosmologic standard (cu materie normală, energie întunecată şi materie întunecată) cu unul care avea doar materie normală şi întunecată. Ultimul model, cunoscut şi sub numele de Avera (Average Expansion Rate Approximation), are aceeaşi densitate critică precum modelul standard.

Einstein, încă o dată confirmat: energia neagră există de-a lungul întregului Univers!

Misterul materiei întunecate ar putea fi, în sfârşit, DESCIFRAT după o descoperire a danezilor