Home » Știință » O scrisoare fascinantă a lui Einstein a fost vândută la o licitaţie cu o sumă imensă. Oferă noi indicii despre teoria relativităţii

Publicat: 08.04.2017
Fizicianul renumit i-a răspuns unui profesor de fizică din Iowa în 1953 la o serie de întrebări care pot arunca o nouă lumină asupra teoriei relativităţii şi a teoriei relativităţii restrânse. Atât scrisoarea, cât şi întrebările, sunt expuse mai jos şi pot fi analizate.

Scrisoarea i-a fost adresată lui Arthur L. Converse din Malcom, Iowa, şi a fost vândută de casa de licitaţii Nate D. Sanders. Licitarea a început la suma de 15.000 de dolari pe 30 martie şi a fost vântută la valoarea de 53.503,75 de dolari la un cumpărător a cărui identitate nu a fost dezvăluită, informează Seeker.

În imaginea de mai jos, Einstein i-a trimis lui Converse o scrisoare în care explica reconcilierea teoriei relativităţii cu experimentele cu electroscoape, instrumente de măsurat încărcătura electrică.

Credit: Casa de licitaţii Nate D. Sanders

În această scrisoare, Eistein a precizat că poate exista o diferenţă de voltaj în măsurători, nivelul depinzând de distanţa de suprafaţa Terrei. Acesta a adăugat şi că singura asumpţie pe care cineva trebuie să o facă este că există o diferenţă în voltajul de la suprafaţa Pământului şi atmosfera superioară. Mai mult, acesta a spus că electroscopul, în acest caz (cazul experimentului), s-ar comporta ca şi cum ar fi în interiorul unei sfere încărcate cu energie.

Nu este evident care este experimentul lui Converse, sau măcar dacă exista acest experiment şi nu era doar un exerciţiu de gândire. Renumitul fizician spune că nu există nicio problemă între explicarea unui rezultat experimental cu teoria standard a electrostaticii. Din întrebările lui Converse de mai jos, se pare că acesta efectua un experiment (chiar şi în gând) care implica variaţia încărcăturii sarcinii electrice în funcţie de distanţa faţă de suprafaţa Pământului.

Credit: Casa de licitaţii Nate D. Sanders

Teoria relativităţii restrânse

Pentru a detalia, teoria relativităţii restrânse se referă aici la electrostatică, în sensul că unifică electricitatea şi magnetismul, văzându-le ca acelaşi lucru, dar în diferite cadre. Teoria explică de ce un fir conectat la o baterie va atrage alt fir dacă curentul merge în aceeaşi direcţie şi l-ar respinge dacă s-ar deplasa în direcţii opuse.

De asemenea, în teoria relativităţii restrânse, există un fenomen numit contracţia Lorentz, sau contracţia lungimii. Un obiect care se deplasează cu viteze foarte mari va fi observat având lungimile mai mici decât în mod normal. Spre exemplu, o rachetă de 100 de metri mişcându-se la viteze apropiate de viteza luminii va fi observată mai scurtă pe direcţia sa de mişcare.

În fir, pentru că electronii din fir „văd” protonii mişcându-se având o dimensiune mai mică, aşadar cantitatea de încărcătură pozitivă din fire pare mai mare la electroni, iar firele sunt atrase unele de altele. În cazul curenţilor în direcţii opuse, electronii văd un „esces” de încărcătură negativă, iar firele se resping.

Teoria relativităţii a lui Einstein ar putea fi modificată. Descoperirea care ar putea schimba total modul în care privim Universul

Când Einstein l-a întâlnit pe Tagore: Conversaţia istorică a celor mai puternice minţi despre religie şi ştiinţă

După mai bine de 100 de ani de dezbateri, s-a ajuns la concluzia că 0 absolut este imposibil din punct de vedere matematic. Inclusiv Einstein a încercat să rezolve dilema

O celebră teorie emisă de Albert Einstein a fost folosită, pentru prima dată, pentru a descrie Universul – FOTO

Muzeul Național de Istorie găzduiește proiecția filmului documentar „Regele Mihai: Drumul spre casă”
Fosilele dinozaurului care au inspirat fioroșii Velociraptori din Jurassic Park, vândute la licitație
Vladimir Putin ar fi scăpat de o tentativă de asasinat în urmă cu două luni
Biden a ameninţat direct China. Trupele americane vor apăra Taiwanul, în cazul unei invazii
Secolul al XVII-lea și poveștile sale teribile. De ce credeau oamenii că se apropie sfârșitul lumii?
Marius Tucă Show începe miercuri, 25 mai, de la ora 20.00, live pe gandul.ro
Ce împiedică revoluția mașinilor electrice? Un studiu a ajuns la rezultate interesante
Cimpanzeii par să cunoască aproape 400 de așa-zise cuvinte. Cum comunică?
Complex funerar, vechi de 1.500 de ani, descoperit în Egipt. Cum era înmormântată elita vremii?
Peste 100 de milioane de persoane au fost strămutate cu forța în lume
Cât de sănătoase sunt, de fapt, batoanele proteice? Beneficiile gustărilor bogate în proteine
Zeci de studii arată că banii oferiți fără obligații îmbunătățesc considerabil calitatea vieții
Test de cultură generală. Câte țări au ieșire la Marea Neagră?
Mult mai multe ciupituri de țânțari purtători de malarie au loc în timpul zilei
Ce ascundeau faraonii Egiptului antic în interiorul piramidelor?
Noi indicii despre „ușa” misterioasă de pe Marte. Ce a descoperit NASA?
Soarta Batalionului Azov, după ce soldații s-au predat forțelor ruse (DOCUMENTAR)