Home » Știință » O stare uimitoare a materiei, ”lumina lichidă”, a putut fi observată pentru prima dată la temperatura camerei

Publicat: 24.06.2017
Cercetătorii de la ”CNR NANOTECH Institute of Nanotechnology” din Italia şi Polytechnique Montreal din Canada au putut observa pentru prima lumină lichidă la temperatura camerei. Lucrarea ajută la studierea hidrodinamicii cuantice şi a aplicaţiilor pe care aceasta le poate avea în dispozitivele electronice.

Lumina lichidă poate fi considerată un superfluid, derivat din abilitatea particulelor de a se condensa într-o stare cunoscută sub numele de condensatul Bose-Einstein. Practic, este lumină care se comportă ca un lichid, scrie Futurism.

Se consideră că lumina obişnuită este alcătuită din unde, dar studiile recente demonstrează că aceasta are şi proprietăţi lichide.

Condensatul Bose-Einstein urmează regulile fizicii cuantice. Astfel, poate exista numai câteva fracţiuni de secundă la temperaturi apropiate de zero absolut, dar lucrarea de faţă, publicată în jurnalul Nature Physics, dovedeşte că acesta nu este neapărat cazul.

Autorul principal al studiului, Daniele Sanvitto, precizează că „extraordinar este că am demonstrat că superfluiditatea poate avea loc şi la temperatura camerei, folosind particule numite polaritoni”.

Cercetătorii au reuşit acest lucru prin plasarea unui strat cu o grosime de 130 de nanometri de molecule organice între două oglinzi pe care le-au expus la un puls de 35 de fermtosecunde (o fermtosecundă este un cvadrilion dintr-o secundă) de laser. Datorită interacţiunii luminii cu moleculele organice, s-a format un superfluid hibrid de lumină şi materie.

Stéphane Kéna-Cohen, coordonatorul echipei din Montreal, a precizat că „în condiţii normale un fluid se ondulează şi se roteşte în jurul oricărui lucru care interferează cu curgerea acestuia. Într-un superfluid, această turbulenţă este suprimată, făcând ca acest curent să curgă nederanjat”. (imaginea de mai jos)

Curentul de polaritoni întâlneşte obstacole într-un fluid normal (sus) şi într-un superfluid (jos). Credit: Polytechnique Montréal

Echipa a dorit să găsească aplicaţii pentru această formă a materiei, care ar putea fi crearea de materiale superconductive pentru electronice precum lasere sau panouri solare.

Un experiment de fizică cuantică a confirmat o teorie dificil de explicat: Realitatea nu există până nu o măsurăm – VIDEO

Fizica cuantică oferă o explicaţie ştiinţifică pentru existenţa sufletului, anunţă doi cercetători de renume (VIDEO)

Cercetătorii au descoperit o proprietate a apei pe care nu o pot explica

Studiul care schimbă manualele de fizică: oamenii de ştiinţă au descoperit o nouă formă a magnetismului

Jocurile Olimpice de la Paris, păzite de cea mai mare tabără militară din Europa de după Al Doilea Război Mondial
Curtea Supremă din Statele Unite a decis! Femeile pot continua să primească pastila de avort prin poştă
Premii record la Wimbledon și ceremonie de adio pentru Andy Murray
Cine a fost omul de stat român „mai mai mare decât Woodrow Wilson, Lloyd George sau George Clemenceau”?
Regele Carol al II-lea și războiul: „Scăparea de astăzi poate fi foarte scump plătită mâine”
Erik Weihenmayer, prima persoană nevăzătoare care a cucerit Everestul
Louis Camuti, Doctorul pisicilor. Primul veterinar al felinelor
Insomnia cronică este legată de alimentele ultraprocesate, indică un studiu
Dezvoltarea substanței albe din creier, influențată de căldura și frigul de la începutul vieții
Cum „se trezesc” oamenii din comă?
Ce se întâmplă în „inima” Căii Lactee? „Erupții” și „ecouri” detectate de la gaura neagră supermasivă Sagittarius A*
A intrat în vigoare legislația UE privind combaterea violenței împotriva femeilor
Un studiu explică de ce trăiesc femeile mai mult decât bărbații
Vremea la jumătatea lunii iulie: Unde vor fi cele mai mari temperaturi?
Moartea misterioasă a geniului Eminescu sau cine a vrut să îl facă nebun?
Străzi Deschise. Restricții de circulație în București, în weekend
Câți dintre candidați primesc cel puțin o ofertă nouă de job în fiecare lună?
De ce a instalat China cronometre la un sit de patrimoniu UNESCO