Home » Stiinta » Cât este un kilogram? Constanta care defineşte unitatea de măsură va fi redefinită

Oana Bujor 07.10.2017
National Institute of Standards and Technology (NIST) din Statele Unite ale Americii analizează părţile minuscule ale timpului şi spaţiului în care trăim pentru a redefini modul în care măsurăm Universul.

În prezent, institutul a descoperit cea mai precisă valoare a constantei lui Planck, numărul prin care Committee on Data for Science and Technology va revizui definiţia oficială a kilogramului în 2018, informează Science Alert.

NIST susţine că noul număr ce defineşte constanta lui Planck este 6.626069934 x 10^−34 kg∙m2/s, astfel fiind înlocuit numărul anterior de 6.62607004 x 10^−34 kg.m2/s. Constanta a primit denumirea de la fizicianul Max Planck, aceasta poate determina masa unui obiect.

De la determinarea anumitor unităţi de măsură prin obiectele din natură existente, de exemplu un inch este egal cu trei boabe de porumb, în prezent experţii utilizează tehnici mult mai complicate pentru determinarea unităţilor de măsură. Secundele se bazează pe perioada de timp în care un atom se mişcă înainte şi înapoi sub influenţa anumitor condiţii, iar un metru se bazează pe lungimea unei raze de lumină în vid pe parcursul unei fracţiuni de secundă.

Pentru o lungă perioadă de timp, kilogramul a avut o singură referinţă-Le Grand K. Cilindrul confecţionat din platină şi iridiu a fost ţinut într-un depozit din Paris, fiind reprezentativul perfect al unui kilogram. Însă, în timp unii atomi de pe acest cilindru pot fi eliminaţi, obiectul nemaifiind reprezentativ pentru kilogramul perfect.

O metodă mult mai bună de standardizare a kilogramului ar putea fi reprezentată prin numărul specific de atomi dintr-un anumit element. Tehnologia echilibrului Kibble utilizată de NIST se referă la o greutate amplasată pe un braţ şi o bobină cu un fir metalic amplasat într-un câmp magnetic. Prin trecerea unui curent de-a lungul bobinei fiind creat un alt câmp magnetic care se loveşte de o anumită masă.

Prin măsurarea curentului şi a mişcării braţului, cercetătorii au descoperit constanta lui Planck. NIST a descoperit noua constantă prin utilizarea mai multor rezultate şi înţelegerea proprietăţilor câmpului magnetic al dispozitivului.