Home » Știință » Descoperire de Premiul Nobel: o parte importantă a creierului oamenilor nu doarme niciodată. Este ”GPS-ul nostru”de când ne naştem până murim

Publicat: 15.10.2017
Celulele nervoase care creează hărţi nu iau nicio pauză, nici măcar în timpul somnului. Tipul acesta de neuroni (”grid cells”) ajută oamenii şi alte animale să se orienteze, rămânând activi 24/7, conform rezultatelor a două studii efectuate pe şobolani. Altfel spus, ”GPS-ul” nostru rămâne în funcţiune de când ne naştem până murim, fără să facă cea mai mică pauză.

Găsite în cortexul median, aceste celule nervoase emit semnale pe măsură ce şoarecii se mişcă. Celulele lucrează împreună pentru a crea o hartă a mediului înconjurător. Savanţii nu ştiau până acum ce se întâmplă cu aceste hărţi atunci când animalul nu mai are nevoie de ele, precum în timpul somnului, scrie Science News.

Studiile indică faptul că celulele îşi menţin această activitate chiar şi în timpul somnului, conform savanţilor celor două echipe de cercetare, una de la Universitatea Texas din Austin şi cealaltă de la Universitatea Norvegiană de Ştiinţă şi Tehnologie din Trondheim (grupul din Norvegia include şi cercetători care au câştigat Premiul Nobel pentru Medicină în 2014 pentru descoperirea acestor tipuri de celule).

Mai mult decât atât, oamenii de ştiinţă au observat exact acelaşi semnale în creierul animalelor atunci când se orientau ca cele care erau transmise de la o celulă la alta în timpul somnului.

John O’Keefe, May-Britt Moser şi Edvard Moser au primit premiul Nobel pentru medicină pe anul 2014