Home » Stiinta » ”Ciudăţenia” din procesul de formare a reliefului pe Marte. A apărut în absenţa unei cantităţi însemnate de apă

Alexandru Voiculescu 11.01.2017
Savanţii au descoperit un proces care poate explica misterul cu privire la formarea trăsăturilor reliefului marţian în absenţa unei cantităţi semnificative de apă. Experimentele au scos la iveală că atmosfera subţire a Planetei Roşii (aproximativ 7 milibari, comparativ cu 1.000 de milibari pe Terra) combinată cu perioadă de temperaturi relativ ridicate la suprafaţă duce la fierberea violentă a apei găsită pe această suprafaţă. Procesul poate duce la deplasarea unei cantităţi însemnate de nisip şi alt sediment, transportată de apă clocotită.

Noua descoperire a fost realizată de cercetătorii de la The Open University (OU), cu ajutorul echipamentului specializat, care este capabil să simuleze condiţiile atmosferice de pe Marte, scrie Science Daily.

„Deşi savanţii ştiau deja că suprafaţa marţiană are trăsături deşertice, precum dunele – care apar ca rezultat al transportării sedimentului, dezbaterea cu privire la formarea lor a continuat până acum”, a precizat Jan Raack de la OU.

„Studiul nostru a scos la iveală că efectul de levitaţie cauzat de fierberea apei sub presiuni mici dă posibilitatea transportării nisipului şi sedimentului pe o anumită suprafaţă. Acesta este un nou fenomen geologic, care nu are loc pe Terra şi poate fi vital în înţelegerea proceselor similare pe alte suprafeţe planetare”, a adăugat savantul.

„Sursele apei lichide nu se ştiu cu exactitate, fiind nevoie de mai multe studii, totuşi, studiile au arătat că efectele unei cantităţi relativ mici de apă pe Marte în formarea reliefului au fost subestimate”, a menţionat Raack.

Au existat arbori pe Marte în trecut? O nouă teorie controversată sugerează că un trunchi de arbore apare într-o imagine publicată de NASA