Home » Știință » Savanţii au găsit în premieră două gene care duc la homosexualitate la bărbaţi

Savanţii au găsit în premieră două gene care duc la homosexualitate la bărbaţi

Publicat: 17.12.2017
Ideea că homosexualitatea are o cauză genetică este ceva ce există de la sfârşitul secolului al XX-lea, dar doar recent a putut fi verificată, odată cu descoperirea a două gene a căror variaţie este asociată cu orientarea sexuală.

În 1993, Dean Hamer a creat controverse odată cu descoperirea unei „gene gay”, care a fost de fapt o zonă a cromozomului X cunoscută ca Xq28. De asemenea, a sugerat că o regiune a cromozomului 8 poate juca un rol similar, scrie Big Think.

Nu toate studiile care au urmat au fost de acord cu aceste concluzii, dar în 2014, un studiu de amploare condus de J. Michael Bailey a analizat ADN-ul a 409 perechi de fraţi homosexuali, confirmând descoperirile lui Hamer. Chiar şi aşa, nimeni nu a găsit o genă anume, cu atât mai mult două, care pot produce o predispoziţie către homosexualitate.

Noul studiu realizat de o echipă condusă de Alan Sanders de la North Shore University, Illinois, a analizat ADN-ul a 1.077 bărbaţi gay şi 1.231 de bărbaţi heterosexuali.

Au analizat întregul genom al fiecăruia, căutând variaţiile din secvenţele de ADN.

O asemenea variaţie a fost găsită în gena SLITRK6, care este în cromozomul 13 din regiunea creierului numită diencefal, care conţine şi hipotalamusul. Ceea ce este interesant pentru că în 1991 neurosavantul Simon LeVay a descoperit că hipotalamusul la bărbaţii heterosexuali este de două ori mai mare ca cel al homosexualilor, sugerând că această diferenţă are un sens.

A doua genă, TSHR, este cunoscută pentru producerea unei proteine receptor care, împreună cu un hormon, stimulează tiroida, alt organ despre care se crede că e implicat în orientarea sexuală. Sanders aduce în discuţie ocurenţa mai mare a bolii Graves la bărbaţii homosexuali, care duce la hiperactivitatea tiroidei.

Având în vedere complexitatea mulţimii de factori care creează ceea ce suntem, nu ar trebui să fie o surpriză că prezenţa acestor variante de gene nu implică neapărat că un anumit bărbat este homosexual. „Sunt bărbaţi care au formele de gene care cresc şansele să fie gay, dar care nu sunt gay”, a precizat Anders.

În ultimă instanţă, un astfel de studiu întăreşte argumentul conform căruia orientarea sexuală nu este „un simplu stil de viaţă”.

Homosexualitatea in lumea antica

Cum a evoluat homosexualitatea?

Homosexualitatea latentă. ”Orice om are o parte heterosexuală şi una homosexuală”