Home » Stiinta » O nouă abordare în materie de fuziune nucleară poate revoluţiona industria energetică şi poate însemna sfârşitul erei combustibililor fosili

Alexandru Voiculescu 01.02.2018
O echipă de cercetători are un plan de a realiza fuziune nucleară care poate produce energie, iar propunerea lor este o abordare diferită faţă de restul proiectelor fuziunii nucleare.

Dacă echipa are dreptate, reactorul lor sferic cu miezul compus din hidrogen şi bor poate fi construit şi funcţional chiar înainte de proiectele deja în derulare (în cazul în care vreun proiect va ajunge în acest punct).

Secretul din spatele noului reactor constă în faptul că se bazează pe alte elemente şi foloseşte alte metode pentru a aduce la temperaturile necesare de fuziune, scrie Live Science.

Noul reactor care are la bază reacţiile hidrogen-bor punctează printr-o eficienţă crescută faţă de reactoarele deuteriu – tritiu care au două probleme majore: (1) multă energie se pierde pentru că atomii elimină neutroni în timpul reacţiei, iar (2) energia rămasă nu poate fi convertită direct în electricitate. Energia este în schimb folosită pentru a încălzi apa, care pune în funcţiune o turbină care produce energie.

În noul studiu al cercetătorilor de la University of New South Wales din Australia se propune utilizarea unei cu totul alte reacţii. Dacă se fuzionează hidrogen-0 (doar un singur proton fără electroni şi neutroni) cu bor-11 (o veriune de bor cu şase neutroni) pentru a crea trei nuclei de heliu-4 (fiecare conţine doi protoni şi doi neutroni), nu se pierd neutroni, atomii combinându-se fără pierderi.

De asemenea, după cum susţine Heinrich Hora, autorul principal al acestui studiu, energia plasmei poate fi convertită direct în electricitate fără să fie nevoie de încălzirea apei, pentru că această energie rezultată în urma fuziunii este eliberată ca un flux de particule încărcate electronic, care poate fi uşor adaptat la firele electrice.

Mai mult decât atât, spre deosebire de reactoarele deuteriu – tritiu, care ţin plasma cu ajutorul unui câmp magnetic în interiorul unei camere în formă de gogoaşă, reactorul sferic hidrogen-bor foloseşte lasere pentru a declanşa şi susţine reacţia. Acestea folosesc mult mai puţină energie decât generarea şi menţinerea unui câmp magnetic.

În ceea ce priveşte eficienţa laserelor, acestea permit atingerea unor temperaturi chiar şi de 3 miliarde de grade Celsius şi densităţi de chiar şi 100.000 de mii de ori mai mari decât plasmele din interiorul rectorului deuteriu – tritiu.

Forma sferică a reactorului va ajuta şi ea la reţinerea eficientă a energiei produse de fuziune, conform afirmaţiilor cercetătorilor.

”Stelleratorul”, reactorul de fuziune care ar putea ajuta omenirea să producă energie nelimitată