Home » Stiinta » FOTO. Fizicienii au ”îndesat” un atom cu alţi atomi şi au descoperit o nouă stare a materiei

Alexandru Voiculescu 03.01.2018
O echipă internaţională de cercetători au reuşit să demonstreze existenţa unei stări a materiei, care până acum exista doar teoretic şi era numită polaronii Rydberg.

Această stare este formată la temperaturi extrem de mici, când un electron orbitează nucleul său la o distanţă atât de mare încât alţi atomi pot încăpea în orbită. Toţi aceşti atomi formează o legătură slabă care generează polaronii Rydberg, scrie Science Alert.

Ilustrarea unui astfel de atom poate fi văzută în imaginea de mai jos. Nucleul atomului mare este cu roşu, iar electronul său cu albastru. Între cele două particule se găsesc, cu verde, mai mulţi atomi.

Credit: TU Wien

Cum s-a putut realiza aşa ceva? Dacă se iau câţiva atomi de stronţiu, sunt răciţi la temperatura de aproape 0 absolut, iar unul este excitat cu un impuls laser care îi va îndepărta de nucleu învelişurile de electroni, se va observa un lucru interesant: atomul „fericit” îi va atrage pe ceilalţi atomi într-o „îmbrăţişare” pe cei mai apropiaţi amici ai săi.

Molecula mutantă formată poate oferi o nouă cunoaştere despre modul în care particulele interacţionează la temperaturi extrem de scăzute.

S-a mai arătat că distanţa creată între învelişurile de electroni şi nucleu poate permite „îmbrăţişarea” a alţi 170 de atomi de stronţiu normali, neexcitaţi cu impuls laser.

Marea întrebare era dacă această stare a materiei influenţează în vreun fel atomii. „Atomii nu au o sarcină electrică, deci exercită o forţă minimă asupra electronilor”, a precizat Shuhei Yoshida, fizician de la TU Wien şi membru al echipei de cercetare. Dar electronul excitat este împins uşor de atomii de stronţiu dintre el şi nucleu. Nu este îndeajuns de puternică să-l împingă de pe orbită, dar efectul este suficient pentru a reduce energia din sistem. O scădere a energiei poate stabili o legătură slabă între atomul Rydberg şi atomii de stronţiu care se găsesc în orbita electronului.

„În mod normal, aveam de-a face cu un nucleu încărcat, care ţine electronii în jurul lui. Aici, însă, avem un electron care ţine laolaltă atomii neutri”, a precizat Yoshida.

Extraordinar: a fost fotografiat interiorul unui atom!

Acum ştim ceva mai mult despre atom: savanţii au putut observa pentru prima dată o particulă extrem de mică şi rară a acestuia