Home » Stiinta » O premieră în ştiinţă care poate revoluţiona tehnologia şi poate avea cel puţin succesul laserului: primul maser a putut fi creat la temperatura camerei

Autor: Alexandru Voiculescu 03.25.2018
Realizarea cercetătorilor de la Imperial College London şi UCL înseamnă că maserele - versiunea de microundă a laserelor - pot fi folosite într-o varietate mult mai mare de aplicaţii, de la scannere, senzori sau metode de comunicare în spaţiul cosmic.

Maserul (care vine de la MASER – Microwave Amplificiation by Stimulated Emission of Radiation) este sora mai mare a laserului. Spre deosebire de aceasta din urmă, maserul nu a devenit o tehnologie răspândită pentru că până acum, funcţionau doar la temperaturi apropiate de 0 absolut (-273 de grade Celsius), scrie Science Daily.

„Această realizare deschide calea pentru adoptarea la scară largă a maserelor care vor putea fi folosite în multe domenii. Sperăm ca maserul să se bucure acum de acelaşi succes ca laserul”, a precizat Jonathan Breeze de la Imperial College London.

În 2012, savanţii au demonstrat că un maser poate fi funcţional la temperatura camerei folosind molecula organică numită pentacen. Totuşi, atunci producea doar impulsuri scurte de radiaţia maser care durau mai puţin din a mia parte dintr-o secundă. Dacă maserul funcţiona mai mult, cristalul s-ar fi topit.

Acum, Breeze şi colegii săi au folosit un diamant sintetic crescut într-o atmosferă bogată în azot pentru a crea un nou maser care să funcţioneze în mod continuu.

Atomi de carbon au fost înlăturaţi din diamant cu ajutorul unui impuls cu electroni, creând spaţii goale. Diamantul a fost apoi încălzit, ceea ce a permis atomilor de azot să formeze perechi, ceea ce a dus la un defect cunoscut ca NV (nitrogen-vacancy).

Atunci când a fost plasat într-un inel de safir pentru a concentra energia microundelor şi a fost iluminat cu un laser verde, cercetătorii au găsit că maserul putea funcţiona la temperatura camerei şi în mod continuu.

Mai tari ca laserele: maserele ar putea deschide calea spre o nouă generaţie de electronice (VIDEO)

Laserul a devenit o nouă procedură pentru ameliorarea glaucomului

Cel mai puternic laser cu raze X poate încălzi materia la 2 milioane de grade Celsius!

Laserul de la Măgurele va avea un parc ştiinţific în valoare de 70 de milioane de euro