Home » Stiinta » Un nou studiu scoate la iveală posibilul motiv pentru dispariţia câmpului magnetic al planetei Marte

Autor: Alexandru Voiculescu 04.01.2018
Savanţii de la Arizona State University au afirmat că hidrogenul, care provenea de la moleculele de apă din mantaua marţiană, ar fi oprit curenţii de convecţie şi odată cu ei şi câmpul magnetic.

Conform cercetătorilor, câmpul magnetic este produs de „fierberea” miezului topit al planetei. Convecţia are loc atunci când materialul mai dens se scufundă spre centrul miezului, iar cel mai uşor se deplasează către margine. Mişcarea fierului, care are o sarcină electrică, generează un câmp magnetic care poate proteja atmosfera planetei de vânturile solare, scrie Science News.

MESAJE DE PAŞTE 2018. Cele mai frumoase felicitări, urări şi sms-uri de Paşte pentru familie, pentru prieteni, cei dragi, colegi sau cunoştinţe

Dar dacă materialul mai uşor, precum hidrogenul, se apropie de miezul de fier, poate bloca scufundarea materialului mai dens. „Prea mult hidrogen şi poţi opri curenţii de convecţie”, a precizat Joseph O’Rourke, autorul principal al studiului.

Împreună cu colegul său, Dan Shim, O’Rourke a speculat că hidrogenul putea proveni de la apa din mineralele de pe Planeta Roşie. În apropierea miezului fierbinte, apa s-ar dezintegra în hidrogen şi oxigen. Oxigenul ar forma compuşi cu alte elemente şi ar rămâne în manta, dar hidrogenul ar rămâne deasupra miezului şi ar sufoca procesele din acesta.

Întrebarea este dacă mineralele marţiene aveau ce le trebuie pentru a furniza hidrogenul la momentul potrivit. Crusta lui Marte este bogată în olivină, care nu reacţionează cu apa, fiind un mineral relativ uscat.

În interiorul planetei, presiunea forţează olivina să se transforme în alte minerale care pot conţine mai multă apă.

Mai multe detalii cu privire la interiorul planetei Marte dar şi a proceselor care au determinat dispariţia câmpului magnetic vor putea fi scoase la iveală cu ajutorul roverului Mars InSight, care va fi lansat de NASA pe 5 mai. Se ştie doar că într-adevăr, planeta vecină a avut un câmp magnetic acum 4 miliarde de ani.

Dacă hidrogenul a oprit „generatorul” planetei, acesta ar fi trebuit să acţioneze rapid. Observaţiile anterioare sugerează că dispariţia câmpului magnetic s-a petrecut relativ repede, în 100 de milioane de ani.

Marte era cândva o planetă verde ca a noastră. Ce s-a întâmplat cu aceasta