Home » Știință » Un motiv să nu ne mai temem de dentist pe viitor: un nou tratament poate vindeca măselele fără să fie nevoie de plombe

Publicat: 17.04.2018
Cercetătorii de la Universitatea Washington au inventat un nou produs care poate duce la regenerarea smalţului, bazat pe peptide - lanţuri de aminoacizi prea scurte să fie considerate proteine.

Atunci când acestea au fost aplicate pe leziuni dentare create artificial în condiţii de laborator, produsul a remineralizat smalţul, scrie Science Alert.

„Remineralizarea ghidată de peptide este o alternativă sănătoasă la metodele stomatologice actuale”, a precizat Mehmet Sarikaya, unul dintre savanţi.

Smalţul este produs de un tip de celulă numit ameloblast. Acestea secretă proteinele care formează smalţul în perioada în care dintele se află încă în gingie. Din păcate, odată ce procesul se termină, iar dintele a apărut, ameloblastele mor, chiar dacă smalţul continuă să se deterioreze.

Într-o măsură foarte mică, smalţul poate fi remineralizat cu ajutorul salivei, a pastei de dinţi cu fluor şi a aditivilor din apa potabilă, dar odată ce o cavitate devine vizibilă pe dinte, trebuie tratată la stomatolog, ceea ce înseamnă curăţarea zonei de carie şi plasarea unei plombe, un material care să imite structura dintelui.

Pentru a dezvolta acest remediu, echipa a studiat una dintre proteinele care sunt produse de ameloblaste. Numite amelogenine, aceste proteine joacă un rol cheie în controlarea formării smalţului. Echipa a creat peptide bazate pe această proteină şi au creat astfel un ingredient activ pe care l-au aplicat pe leziuni. Tratamentul a dus la crearea unui nou strat de smalţ în zona demineralizată, integrându-se cu smalţul de dedesubt.

Ca o comparaţie, au tratat leziuni similare cu fluor, dar tratamentul cu peptide a rezultat în remineralizarea unui strat mai gros de smalţ, care imita structura sănătoasă de dinainte de leziune.

Experimentul a fost realizat doar în condiţii de laborator şi nu în teste clinice, dar cercetătorii susţin că acesta va fi următorul pas. De asemenea, dacă afecţiunea dintelui este mai severă, ajungând la nerv şi la ţesutul de sub smalţ, va fi nevoie de plombă.

Se propune utilizarea lui în parte ca remediu, pentru afecţiunile minore, dar şi ca prevenire, în forma unei paste de dinţi pentru a minimiza riscurile apariţiei cariilor şi a altor leziuni similare.

Ţi-e frică de dentist? Specialiştii în neuroştiinţe dezvăluie care este cauza

Încă un motiv să nu ne mai plângem de dentist: în trecut se foloseau proteze dentare cu dinţi reali. Primul preşedinte american a cheltuit o avere pentru acestea

Tehnologia ne ajută să scăpăm de frica de dentist

Un nou dispozitiv ar putea alunga definitiv teama de dentist

Jocurile Olimpice de la Paris, păzite de cea mai mare tabără militară din Europa de după Al Doilea Război Mondial
Curtea Supremă din Statele Unite a decis! Femeile pot continua să primească pastila de avort prin poştă
Premii record la Wimbledon și ceremonie de adio pentru Andy Murray
Cine a fost omul de stat român „mai mai mare decât Woodrow Wilson, Lloyd George sau George Clemenceau”?
Regele Carol al II-lea și războiul: „Scăparea de astăzi poate fi foarte scump plătită mâine”
Erik Weihenmayer, prima persoană nevăzătoare care a cucerit Everestul
Louis Camuti, Doctorul pisicilor. Primul veterinar al felinelor
Insomnia cronică este legată de alimentele ultraprocesate, indică un studiu
Dezvoltarea substanței albe din creier, influențată de căldura și frigul de la începutul vieții
Cum „se trezesc” oamenii din comă?
Ce se întâmplă în „inima” Căii Lactee? „Erupții” și „ecouri” detectate de la gaura neagră supermasivă Sagittarius A*
A intrat în vigoare legislația UE privind combaterea violenței împotriva femeilor
Un studiu explică de ce trăiesc femeile mai mult decât bărbații
Vremea la jumătatea lunii iulie: Unde vor fi cele mai mari temperaturi?
Moartea misterioasă a geniului Eminescu sau cine a vrut să îl facă nebun?
Străzi Deschise. Restricții de circulație în București, în weekend
Câți dintre candidați primesc cel puțin o ofertă nouă de job în fiecare lună?
De ce a instalat China cronometre la un sit de patrimoniu UNESCO