Prima pagină Stiinta

Cum poate o singură celulă să dea naştere unui întreg organism - VIDEO

Oana Bujor 05.06.2018 | ● Vizualizări: 1169
Sursa: captură Youtube/ Science Magazine     + zoom
Galerie foto (1)

Unul dintre marile mistere ale biologiei este reprezentat de modul în care un singur ovul fertilizat duce la naşterea unor multitudini de celule, ţesuturi şi organe ce în cele din urmă alcătuiesc un corp. În prezent, o combinaţie dintre tehnologiile de secvenţiere a celulei şi instrumentele computaţionale furnizează cea mai detaliată imagine a acestui proces.

În cadrul studiului, specialiştii au declarat că au observat activitatea genelor din majoritatea celulelor ce se dezvoltau în cadrul peştelui zebră şi a embrionilor de broască. Conform Science Magazine, aceste date au fost apoi asamblate în istorii coerente ale celulelor ce se formau în interiorul embrionilor.

''Prima mea reacţie a fost <<Wow!'', a declarat biologul Robert Zinzen din cadrul Institutuui din Berlin. În cadrul studiului, cercetătorii au reuşit să observe momentul în care apărea fiecare celulă şi modul în care aceasta evolua.

Studiul a început prin dizolvarea embrionilor aflaţi în diferite etape de dezvoltare în soluţii speciale, urmaţi de amestecarea acestora pentru eliberarea celulelor individuale. Pentru fiecare celulă, cercetătorii au determinat secvenţa fiecărui ARN mesager ce reflectă ce gene sunt transmise. În cadrul studiului realizat al Universitatea din Harvard, specialiştii s-au axat pe peştele zebră şi broaşte. În cadrul studiului peştelui, Allon Klein şi Sean Megason au analizat 92.000 de peşti zebră. Aceştia au strâns date despre embrionii aflaţi la 4 ore de dezvoltare până la 24 de ore, moment în care a putut fi observată dezvoltarea primelor organe.

În cadrul unui studiu separat, biologul Alexander Schier a creat o metodă computaţională de urmărire a celulelor. După ce grupul a prelevat probe de celule la fiecare 45 de minute timp de nouă ore, software-ul a reconstruit biologia fiecărei celule prin intermediul activităţii genetice.

Atunci când cercetătorii au comparat rezultatele din cadrul studiului cu broaşte şi cel al peştilor zebră au descoperit diferenţe suprinzătoare. De exemplu, modul în care se dezvoltă anumite celule diferă în funcţie de specie.

Tag-uri: celula | organism | fomare | nastere | organe